عزت نفس چیست؟

عزت نفس یعنی اینکه شما چطور درباره خودتان فکر می کنید و به شما کمک می کند افکار، احساسات و رفتارهایتان را هدایت کنید. عزت نفس یک احساس درونی است و نحوه تعامل شما با دنیای اطراف و دیگران را تعیین می کند. کلمه عزت (esteem) در انگلیسی از ریشه لاتین aestimare به معنای ارزیابی، ارزش، اندازه یا برآورد می آید و بنابراین عزت نفس (self-esteem) ارزیابی خودِ ما از ارزش خودمان است. عزت نفس براساس تجربیات زندگی و رابطه فرد با دیگران شکل می گیرد. افرادی که عزت نفس بالایی دارند نیازی ندارند شأن و احترام شان را با میزان درآمد یا موقعیت شغلی و اجتماعی شان بسنجد. این افراد برای تجربه های جدید آماده اند و ریسک پذیری بالایی دارند و از شکست یا طرد شدن نمی ترسند و خودشان و دیگران را به همان شکلی که هستند می پذیرند.

نشانه های عزت نفس پایین

برخی از علایمی که به شما نشان می دهد حرمت نفس پایینی دارید عبارتند از :

  • دیدگاه منفی نسبت به خود
  • کمبود اعتماد به نفس در موقعیت های اجتماعی
  • ناتوانی در ابراز نیاز ها
  • تمرکز روی نقاط ضعف خود
  • خود انتقاد گری زیاد
  • احساس شرم و اضطراب زیاد
  • تاثیر پذیری زیاد از بازخوردها و نظرات منفی دیگران درباره خودتان
  • ترس شدید از شکست

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس یعنی فرد به خودش در زمینه های خاصی از زندگی اعتماد دارد. به عبارت دیگر اعتماد کردن به خودتان و توانایی هایتان برای رسیدن به اهدافی که دارید و غلبه بر چالش ها، همان اعتماد به نفس است.

اعتماد به نفس در بیرون از شما ساخته می شود و به همین دلیل تقویت اعتماد به نفس راحت تر از عزت نفس است. اعتماد به نفس از دانش ما در حوزه های مختلف و با تمرین به دست می آید. بنابراین  هر چقدر در کاری تجربه بیشتری داشته باشید اعتماد به نفس بیشتری در آن حوزه خواهید داشت. ریشه کلمه اعتماد به نفس در انگیسی (self-confidence) از کلمه لاتین  fidrere است که به معنی اعتماد کردن است. بنابراین برای اینکه یک فرد با اعتماد به نفس باشید باید به خودتان و توانایی هایتان برای زندگی در دنیا اعتماد داشته باشید. وقتی اعتماد به نفس داشته باشید باعث می شود که موفقیت های بیشتری داشته باشید که این موفقیت ها هم به نوبه خود باعث ایجاد اعتماد به نفس بیشتری در شما می شود. ولی مشکل اینجاست که خیلی ها برای شادتر بودن و خوشحالی به جای عزت نفس می خواهند اعتماد به نفسشان را تقویت کنند. مشکل این کار این است که عمر موفقیت کم است و موفقیت فقط وقتی به دست می آید که فرد تجربه و مهارت کافی در یک کار را کسب کرده باشد.

اضطراب اجتماعی چیست؟

اضطراب اجتماعی یا  فوبیای اجتماعی یکی از شایع ترین مشکلات در بین همه جوامع است. همه ی ما تجربه ی ترس و نگرانی در یک موقعیت اجتماعی را داریم. شاید شما هم لرزش صدا و عرق کردن دست را در یک جلسه ی مهم تجربه کرده باشید. صحبت در مقابل جمع یا حضور در میان غریبه ها برای اغلب افراد راحت نیست، اما اکثر مردم قادر به انجام آن هستند.

اگر اختلال اضطراب اجتماعی داشته باشید، در چنین موقعیت هایی قادر به مدیریت استرس تان نخواهید بود. ممکن است انجام کارهایی مثل برقراری ارتباط چشمی و مکالمه های کوتاه، که به نظر دیگران ساده است، برای شما بسیار سخت باشد و از موقعیت های اجتماعی فراری باشید. این اختلال می تواند تمام ابعاد زندگی تان را تحت تاثیر قرار دهد.

اختلال اضطراب اجتماعی یا فوبیای اجتماعی، نگرانی یا ترس شدید از قضاوت شدن، ارزیابی منفی یا تایید نشدن در یک موقعیت اجتماعی است. افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است نگران رفتار خود، مرکز توجه بودن ، احمق به نظر رسیدن و عجیب یا حوصله سر بر بودن در موقعیت های اجتماعی باشند. به همین دلیل، اغلب از حضور در چنین موقعیت هایی خودداری می کنند و اگر مجبور به حضور در آن موقعیت ها باشند، استرس زیادی را تجربه می کنند.

اختلال اضطراب اجتماعی، اختلالی شایع است که بیش از 15 تا 25 درصد از افراد جامعه با آن درگیر هستند. این اختلال معمولا در سنین نوجوانی بروز می کند و تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند.

علی رغم وجود درمان های موثر برای اختلال اضطراب اجتماعی، فقط 5 درصد این افراد برای درمان به متخصص مراجعه می کنند و اکثر آنها با این مشکل و تبعات آن زندگی می کنند.

اضطراب اجتماعی در چه موقعیت هایی بروز می کند؟

معمولا افراد مبتلا به فوبیای اجتماعی نشانه های این اختلال را در شرایط زیر تجربه می کنند:

  • صحبت با افراد غریبه
  • صحبت در جمع
  • قرارهای عاشقانه
  • ارتباط چشمی با دیگران
  • ورود به مکان های جدید
  • مهمانی
  • غذا خوردن، صحبت با تلفن و نوشتن درمقابل دیگران
  • رفتن به مدرسه و محل کار
  • شروع کردن مکالمه
  • مرکز توجه بودن
  • مورد انتقاد یا تشویق واقع شدن
  • معرفی شدن به دیگران
  • ملاقات با افراد مهم

اگر شما هم به اضطراب اجتماعی مبتلا باشید ممکن است تنها برخی از این موقعیت ها برای شما استرس زا باشد و با بقیه مشکلی نداشته باشید. موقعیت های مشکل زا برای افراد مختلف متفاوت اند اما غالبا ترس های زیر در بیماران اختلال اضطراب اجتماعی مشترک است:

  • ترس از قضاوت شدن توسط دیگران در موقعیت های اجتماعی
  • ترس از مسخره شدن و خجالت زدگی در جمع
  • ترس از مرکز توجه بودن

علل اضطراب اجتماعی و عزت نفس پایین

مانند هر اختلال روانی دیگر، اضطراب اجتماعی نیز ناشی از عوامل متعدد زیستی و محیطی است. دلایل اصلی ایجاد اختلال هراس اجتماعی شامل موارد زیر است:

عوامل ژنتیکی: اگرچه دقیقا مشخص نیست این اختلال چقدر ناشی از عوامل ژنتیکی و چقدر حاصل یادگیری است، به نظر می رسد اختلال هراس اجتماعی در برخی خانواد ها شیوع بیشتری دارد.

ساختار مغزی: به نظر می رسد یک ساختار مغزی به نام آمیگدال در ایجاد این اختلال نقش دارد. افرادی که آمیگدال فعال تری دارند، واکنش شدید تری به ترس نشان می دهند که می تواند منجر به این اختلال شود.

محیط: اختلال اضطراب اجتماعی می تواند یک رفتار آموخته شده باشد. ممکن است فرد پس از یک تجربه ی اجتماعی ناخوشایند این رفتار را آموخته باشد. همچنین به نظر می رسد کودکانی که والدین کنترل گر یا عصبی دارند بیشتر به این اختلال مبتلا می شوند.

علاوه بر این دلایل، وجود عوامل متعددی ریسک ابتلا به اختلال فوبیای اجتماعی را در برخی افراد افزایش می دهد:

سابقه ی خانوادگی: اگر والدین، خواهر و یا برادر شما اختلال اضطراب اجتماعی دارند، شما بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این اختلال هستید.

تجربیات منفی: کودکانی که  تجربه ی مسخره شدن، زورگویی، طرد شدن، توهین و تحقیر از طرف اطرافیان به خصوص والدین خود را دارند و افرادی که در طول زندگی خود اتفاقات منفی مثل درگیری های خانوادگی و سوء استفاده را تجربه کرده اند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به اختلال اضطراب اجتماعی هستند.

ویژگی های ذاتی:  کودکان خجالتی، گوشه گیر و آرام در مواجهه با موقعیت های جدید، به احتمال بیشتر دچار اضطراب اجتماعی می شوند.

موقعیت های اجتماعی جدید: نشانه های اضطراب اجتماعی معمولا در سال های نوجوانی ظاهر می شوند اما ممکن است این نشانه ها بر اثر آشنایی با افراد جدید، سخنرانی در جمع، یا یک ارائه ی شغلی مهم نیز برای اولین بار بروز کنند.

داشتن ظاهر یا شرایطی که جلب توجه می کند: مثلا بد شکلی چهره، لکنت زبان یا لرزش اعضای بدن می تواند در برخی افراد منجر به بروز اختلال اضطراب اجتماعی شود.

روش های درمان اضطراب اجتماعی، عزت نفس و اعتماد به نفس پایین

خوشبختانه علی رغم آزار دهنده بودن این اختلال اما روش های درمانی موثری برای حل آن وجود دارد. هر چند متاسفانه درصد کمی از مبتلایان به درمان اصولی دسترسی دارند.

من اعتماد به نفس پایین و اضطراب اجتماعی را به ترمز دستی ماشین تشبیه می کنم. تفاوتی نمی کنه شما چه ماشینی داشته باشی بنز یا پراید. اگه ترمز دستی ماشینت آزاد نباشه نمی تونی حرکت کنی. اعتماد به نفس پایین درست مثل ترمز دستی نمی زاره شما رو به جلو حرکت کنی و از توانایی هات برای رسیدن به اهدافت استفاده کنی.

اعتماد به نفس همون صدای درونی ما درباره خود ماست که در دوران کودکی بر اساس تجربیات ما شکل می گیره و بعد از این که شکل گرفت چون در بخش مرکزی مغز (مغز میانی) ذخیره میشه به سادگی نمی شه تغییرش داد. برای همینه که بیشتر روش ها و کارهای درمانی نمی تونن تغییرش بدن.

در این فایل صوتی پاسخ مفصلی به سئوالات زیر داده ام:

1– اعتماد به نفس چیست؟

2- ریشه اعتماد به نفس پایین چیست؟

3- چطور میشه اعتماد به نفس را افزایش داد؟

4- چرا اکثر روش ها باعث افزایش اعتماد به نفس نمی شوند؟

5- آیا واقعا امکان درمان اضطراب اجتماعی وجود دارد؟

 

 

 

عرض سلام و ادب خدمت شما بزرگوار. آقای دکتر عزیز واقعا ممنونم که علمتون رو در اختیار امثال من قرار می دید. من به خاطر هزینه نتونستم حضوری خدمت برسم و راستش از روی ناچاری دوره رو خریدم ولی خدا رو شکر می کنم که با سایت شما آشنا شدم. بسیاری از حس های بدی که از کودکی در من شکل گرفته بود از بین رفتن. خدا شما رو حفظ کنه

خاطره

من از خودم بدم می اومد.کلا فکر می کردم زشتم و اگه کسی ازم تعریف می کرد معمولا باور نمی کردم، مگر اینکه با آرایش و کلی رسیدگی بودم. خب می دونین از بچگی همیشه من و با خواهرم مقایسه می کردن. به خاطر تعریف های دوستم این دوره رو تهیه کردم. واقعا هرچی از تغییراتم بگم کم گفتم

سمیرا

من آرایشگر هستم آقای دکتر. با اینکه کارم عالیه و مشتری های کمی هم ندارم، هر بار که مشتریم می خواست بیاد تپش قلب شدید می گرفتم. همش خودمو سرزنش میکردم که چته؟ مگه تو کارتو بلد نیستی؟؟ خلاصه پیر شدم از مشکل اعتماد به نفس و عزت نفس. انقدر سر هر مساله ای حالم بد شد. از وقتی این دوره رو شروع کردم انقدر از کارم لذت میبرم که حد نداره. به نظر من قیمتش نسبت به کیفیت بالای دوره کاملا معقوله

مهناز

سلام دکتر. من دوره رو ماه پیش خریدم و تمرینات رو انجام دادم. من خیلی بیرون از خونه حس بد داشتم، روم نمیشد برم خرید یا یه آشنا می دیدم جیم می شدم که منو نبینه. الان خیلی خیلی بهترم، اضطرابم کم شده و بیرون خونه عذاب نمی کشم

آبتین

هفته 11 دوره هستم. 80 درصد بهتر شدم. البته همه تمرینات رو طبق برنامه ای که دکتر دادن کاملا اجرا کردم. چون آقای دکتر در هفته اول دوره گفتن مهمترین شرط حل مشکل تون اینه که تمرینات رو کامل انجام بدید

حامد

 پس از سال ها پژوهش (از سال 1383) و کار با مراجعان مختلف (بیش از 40000 ساعت)، با افتخار راهکار جامعی برای درمان اعتماد به نفس پایین و اضطراب اجتماعی پیدا کرده ایم.

در این روش درمانی جامع با استفاده تکنیک های مختلف روان درمانی یک مدل درمانی جامع تدوین کرده ایم که می تواند ریشه های ناهشیار مشکل شما را شناسایی و درمان کند.

روش های مختلفی برای استفاده از این مدل درمانی تدوین کرده ایم که شما می توانید با توجه به نیاز و شرایط خود روش مد نظر خود را انتخاب کنید.

درمان حضوری 

گروه درمانی 

دوره درمان غیر حضوری 

دوره درمان غیرحضوری با نظارت دکتر بهشتیان 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید