7 باور غلط رایج درباره حملات پانیک

8
466

تا حالا دچار اضطراب و ترس ناگهانی و شدید شدید؟ اگر چنین اتفاقی رخ داده احتمالا یک حمله پانیک را تجربه کردید. حملات پانیک به زبان ساده ترس شدید و غیرقابل انتظار است. شخصی که دچار حمله پانیک می‌شود حداقل 4 مورد از علائم زیر را تجربه می‌کند:

  • افزایش ضربان قلب
  • احساس نفس تنگی و سخت نفس کشیدن
  • احساس درد در قفسه سینه یا سنگینی قفسه سینه
  • لرزش درونی با بیرونی
  • احساس مسخ شخصیت و مسخ واقعیت (انگار خودم نیستم)
  • حالت تهوع
  • ترس از دست دادن کنترل خود
  • عرق کردن بیش از حد
  • ترس از مرگ
  • ترس از غش کردن

متاسفانه باورهای نادرست زیادی در مورد حملات پانیک ( البته تلفظ درست آن پَنیک panic است) وجود دارد. کسانی که از حملات پانیک رنج می‌برند به سختی می‌توانند شرایط خود را برای دیگران توضیح دهند، به خصوص وقتی باورهای نادرست زیادی در مورد این بیماری رواج داشته باشد. در این مطلب درباره هفت باور غلط رایج، و واقعیت های مربوط به این بیماری توضیح می دهم. پیشنهاد می کنم مطالب دیگر درباره پانیک را هم مطالعه کنید. در این مقالات درباره روش های علل و روش های درمان پانیک توضیحات مفصل تری داده ام.

فهرست مطالب مقاله

باور غلط  1: حملات پانیک نشانه واکنش افراطی فرد به استرس و اضطراب است

شاید شنیده باشید که کسی بگوید، «خدای من، خیلی نگران بودم، می‌ترسیدم دوباره دچاره حمله پانیک شوم»، «خیلی مرا ترساندی، نزدیک بود دچار حمله پانیک شوم»، یا «من دچار حمله پانیک شدم چون خیلی عصبی بودم». درست است که شرایط استرس زا می تواند باعث بروز حمله پانیک شود اما همیشه این طور نیست. و ممکن است سرو کله حلمه بدون هیچ نشانه قبلی پیدا شود.

باور غلط 2 : حملات پانیک فقط نشانه اختلال پانیک هستند.

اختلال پانیک با حمله پانیک متفاوت است. جمله پانیک یعنی یک تجربه اضطراب شدید. اما اختلال پانیک یعنی تجربه متعدد حملات در شرایط مختلف. حملات پانیک برای اختلالات دیگر هم می تواند رخ دهد. مثلا ممکن است فردی در مواجهه با موش دچار ترس بسیار شدید یا همان حمله پانیک شود. اما این فرد به اختلال پانیک مبتلا نیست بلکه فقط فوبی موش دارد.

حملات پانیک

این حمله های پانیک در سایر اختلالات روانشناختی مثل اختلال اضطراب تعمیم­یافته (GAD)، فوبی های خاص، اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)، گذر هراسی (ترس از مکان های شلوغ)، اختلالات خوردن، اختلال اضطراب اجتماعی (SAD)، افسردگی و اختلال دوقطبی نیز ممکن است رخ دهد.

باور غلط 3: حملات پانیک تنها زمانی که فرد بیدار است رخ می‌دهند

اگرچه حملات پنیک معمولا در بیداری رخ می‌دهند، اما وقوع­شان در زمان خواب عمیق نیز غیرمعمول نیست. این حملات، که حملات پانیک شبانه نامیده می‌شوند، فرد را از خواب بیدار می‌کنند و معمولا او را می­ترسانند. کسی که تجربه چنین حمله ای را دارد احتمالا تصور می‌کند کابوس دیده است، و دوباره خوابیدن برایش بسیار دشوار می‌شود.

پیشنهاد می کنم این مطلب را هم بخوانید
روش های درمان قطعی حملات پانیک + فایل صوتی

باور غلط 4 : حملات پانیک فرد را دیوانه می‌کنند

فردی که دچار حمله پانیک می‌شود می‌ترسد که مبادا کنترلش را به طور کامل از دست بدهد، و به همین دلیل دچار احساس شرمساری و خجالت می­شود. از این گذشته، مبتلایان غالبا تصور می‌کنند این حملات منجر به نابودی کامل عقل و دیوانه شدن آن‌ها می‌شوند. اما واقعیت این است که اگرچه حملات وحشت زدگی یک مشکل روانشناختی محسوب می شود ولی نشانه این نیستند که شخص «الان دیوانه خواهد شد». حملات پانیک در طی 10 دقیقه اوج می‌گیرند و سپس به تدریج فرکش می کند. بعد از کاهش نشانه های حمله کاملا طبیعی است که فرد تا چند دقیقه احساس ترس کند اما نیازی نیست که نگران دیوانه شدنش باشد.

باور غلط 5 : ممکن است حملات پنیک منجر به مرگ شوند

بسیاری از کسانی که اولین بار به حمله پانیک دچار می­شوند سر از اورژانس در می‌آورند زیرا تصور می‌کنند به یک مشکل جدی پزشکی (مثلا مشکل قلبی) مبتلا شده اند. علائمی مثل افزایش ضربان قلب، درد در قفسه سینه، تعرق بیش از حد، و تنگی نفس همه را می‌ترساند و سبب می‌شوند فرد تصور کند نیازمند کمک فوری است. گاهی نشانه های حملات وحشت زدگی شبیه نشانه های سایر مشکلات پزشکی است، اما زندگی فرد را تهدید نمی‌کنند. اگر نمی‌دانید علائم شما مربوط به حمله وحشت­­زدگی است یا سایر مشکلات پزشکی، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

باور غلط 6 : برای جلوگری از حلمه پانیک بهتر است از موقعیت های ایجاد کننده آن اجتناب کنیم.

بسیاری از مردم عقیده دارند که با اجتناب کردن از محرک های ایجاد کننده، می‌توان از بروز حملات وحشت زدگی پیشگیری کرد. مثلا ممکن است فردی به این نتیجه برسد که اگر ترس از پرواز منجر به حمله پانیک می‌شود، پس بهتر است با هواپیما سفر نکند. اما این باور به چند دلیل نادرست است.

پیشنهاد می کنم این مطلب را هم بخوانید
بیش فعالی (ADHD) در کودکان : نشانه ها ، علل ابتلا و روش های درمان

اول اینکه برخی از حملات وحشت زدگی غیرمنتظره و بدون دلیل محیطی روی می‌دهند. چون این حملات در هر شرایطی ممکن است روی دهند، چیزی برای اجتناب از آن‌ها وجود ندارد.

دوم اینکه، اجتناب از موقعیتی که باعث حمله در شما می شود فقط به صورت موقتی حال شما را بهتر می کند و نه تنها در درمان مشکل تان تاثیری ندارد بلکه باعث تداوم آن هم خواهد شد.

فقط در صورتی می توان از بروز حملات وحشت زدگی جلوگیری کرد که علل ایجاد این حملات که معمولا ناخودآگاه هستند را شناسایی و درمان کرد.

باور غلط 7 : برای درمان حملات وحشت زدگی کار چندانی نمی‌توان کرد.

خوشبختانه روش های متعددی برای کنترل و درمان پانیک وجود دارد. دکتر روانشناس ابتدا سلامت روان یا شرایط پزشکی که منجر به حمله پانیک می‌شوند را شناسایی و ارزیابی می‌کند. در صورتی که تشخیص دهد مشکل شما ریشه در مسایل پزشکی فیزیولوژیک دارد شما را به پزشک ارجاع می دهد. در غیر اینصورت فرایند درمان را برای شما تعیین می کند. تحقیقات مختلف نشان داده اند که ترکیب دارودرمانی و درمان شناختی رفتاری در کنترل نشانه ها موثر هستند و روان درمانی پویشی می تواند به ریشه کن کردن و درمان این اختلال به شما کمک کند.

8 دیدگاه ها

  1. سلام اقای دکتر و دوستان عزیز من دقیقا یک سال پیش دچار اولین حمله پانیک شدم. اولش تصور کردم سکته کردم زود از تو ماشین سه تا قرص اسپرین رو با دندون خوردم از بس ترسیده بودم به زور نفس میکشیدم ضربان قلبم چند برابر شده بود قفسه سینه ام به شدت سنگین شده بود و دست و پا هام داغ شده بود و مور مور میکرد. تا خودمو رسوندم اورژانس انگا نه انگار که چیزیم شده بود. بر گشتم خونه چند ساعت بعد دوباره همون اتفاق افتاد. زود رفتم بیمارستان تا چند روز هرچی ازمایش و چکاب و نوار قلب بود گرفتم هیچ مشکلی نشون نمیداد. ولی من روزی سه تا پنج حمله ناشناس ترس و وحشت بهم دست میداد. تا اینکه یکی بهم گفت احتمالا از اعصاب باشه. به پزشک مغزو اعصاب مراجعه کردم و ایشون پانیک تشخیص داد تا چند ماه دارو میخوردم ولی فقط یکم بهتر شدم. ولی الان دو ماهه که سیگار و قهوه رو کنار گذاشتم و دیگه به مسائلی که ناراحتم میکرد فکر نمیکنم خدا رو شکر بهترم و تو این دو ماه فقط دو بار حمله پانیک داشتم. همش دست خوده آدمه پزشک فقط شما رو آگاه میکنه این بیماری با خود درمانی خوب میشه. شکستنی یا سوختگی و… که کار پزشک باشه با رعایت نکاتی که پزشکتون میگه بدون دارو هم درمان میشین. من از روزی پنج حمله الان دارم روزای بدون استرس و قشنگی رو میگزرونم. انشاالا هر کس این بیماری رو داره زود خوب شه که خیلی این حملات رنج آور و سخت و وحشتناکه. از راهنمایی های دکتر محمد بهشتیان هم تشکر میکنم و سعی میکنم ازشون واسه زندگی بهتر استفاده کنم با تشکر سید علی موسوی خوزستان ایذه

  2. درود بر شما دوست عزیز
    خوشحالم که شدت مشکل تون کمتر شده و الان احساس آرامش می کنید.

    • سلام خدمت آقای دکتر و دیگر دوستان. من هم اواخر سال ۹۵ دچار حملات پانیک شدم، طی ۴ ماه ۴ حمله شدید داشتم. بعد پیش دکتر روان پزشک رفتم و تا یکسال دارو درمانی رو شروع کردم، بعد از یکسال دارو رو قطع کردم و حالم خیلی بهتر بود. تا امشب یعنی دقیقا بعد از دو سال متاسفانه بازم حمله به سراغم اومد و من سریعا به درمانگاه رفتم و آرامبخش زدم تا کمی آروم شدم. الان دغدغه ی من این هست که یعنی امکان داره بازم تکرار بشه و درمان قطعی نداره

      • درود بر شما دوست عزیز،
        همینطور که در مقاله هم توضیح دادم دارو درمانی فقط می تونه حملات پانیک را کنترل کنه و نمی تونه باعث درمان کاملش بشه و به کمک روان درمانی میشه علل حملات را شناسایی و درمان کرد.

  3. بنظر من این یه بیماری نیست یه مشکل روانیه
    من اولین بار یه همچین استرسیو هشت سال پیش تجربه کردم ذهنم نمیتونست باور کنه که همچین اتفاقی برام افتاده و میترسید از اینکه دوباره استرس بگیرم و همین ترس دوباره از استرس باعث شد یه بار دیگه بگیرم پشت سرش دوباره گرفتم اصلا همین که بهش فکر میکردم میومد سراغم و این طور شد که سالها طول بکشه و الآنم که الآنه با دعای خیر مادرم تونستم زنده بمونم ولی هنوزم که هنوزه اثراتش هست و باعث شده تمرکزم تو کارای حتی روز مره هم پایین بیاد البته مطمئن نیستم که آیا به این بیماری دچار شده بودم یا چیز دیگه ای
    بنظر شما آیا منم دچار این بیماری بودم؟

    • درود بر شما دوست عزیز
      بله شما هم اختلال پانیک داشتید و الان هم به شکل خفیف تری اون اختلال را دارید.

  4. سلام دکتر من 19 سالمه و مبتلا به افسردگی هستم حدود 2-۳ سال خواستم ببینم این مورد حمله پانیک محسوب میشه یا نه ؟
    من از جانب خانوادم اسیب خیلی شدیدی دیدم بعد اون افسردگیم بدتر شد و هر چیزی ک منو یاد اون موضوع میندازه داغونم میکنه به عنوان مثال در رابطه با اون موضوع هر موقع یه عکسی میبینم یا عکسی شبیه به اون میبینم برای چند ثانیه اصلا نمیتونم نفس بکشم و سرگیجه میگیرم و ضربان قلب و لرزش ولی بعد چند دقیقه نرمال میشم یا هر موقع کی شروع به سرزنشم میکنه ( چون در اون موضوع من مقصر نبودم ولی سرزنش شدم ) اگر بی دلیل سرزنش شم کاملا تنفسم میره اون علايم بالا اتفاق می افته طولانی ترین مدت که این حمله رو داشتم 15 دقیقه بود ک نمیتونستم نفس بکشم حتی تو هوای ازاد ک مجبور شدم با کیسه نفس بکشم خاستم ببینم کیسه چه کمی بهم کرد ؟ ایا سطح کربن دی اکسید خونم پایین اومده بوده ؟ در این موارد چه کنم ؟ ایا این حمله پانیک به حساب میاد ؟ ممنونم

دیدگاه تان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید