اختلالات و بیماری های روانسلامت روانکلینیک پانیک

۷ باور غلط رایج درباره حملات پانیک

تا حالا دچار اضطراب و ترس ناگهانی و شدید شدید؟ اگر چنین اتفاقی رخ داده احتمالا یک حمله پانیک را تجربه کردید.در ادامه این مطلب از دپارتمان سلامت روان مجله سلامت دکتر بهشتیان به تعاریف و علائم حملات پانیک و باورهای غلط درمورد آن می پردازیم.

حملات پانیک به زبان ساده ترس شدید و غیرقابل انتظار است. شخصی که دچار حمله پانیک می‌شود حداقل ۴ مورد از علائم زیر را تجربه می‌کند:

  • افزایش ضربان قلب
  • احساس نفس تنگی و سخت نفس کشیدن
  • احساس درد در قفسه سینه یا سنگینی قفسه سینه
  • لرزش درونی با بیرونی
  • احساس مسخ شخصیت و مسخ واقعیت (انگار خودم نیستم)
  • حالت تهوع
  • ترس از دست دادن کنترل خود
  • عرق کردن بیش از حد
  • ترس از مرگ
  • ترس از غش کردن

متاسفانه باورهای نادرست زیادی در مورد حملات پانیک ( البته تلفظ درست آن پَنیک panic است) وجود دارد. کسانی که از حملات پانیک رنج می‌برند به سختی می‌توانند شرایط خود را برای دیگران توضیح دهند، به خصوص وقتی باورهای نادرست زیادی در مورد این بیماری رواج داشته باشد. در این مطلب درباره هفت باور غلط رایج، و واقعیت های مربوط به این بیماری توضیح می دهم. پیشنهاد می کنم مطالب دیگر درباره پانیک را هم مطالعه کنید. در این مقالات درباره روش های علل و روش های درمان پانیک توضیحات مفصل تری داده ام.

در فایل صوتی زیر توضیحات مفصل تری درباره علل و روش های درمان حملات پانیک داده ام که توصیه می کنم حتما آن را گوش کنید.

در این فایل صوتی به ۶ سئوال زیر پاسخ داده ام.

  1. حمله پانیک چیست؟
  2. چرا یک فرد به پانیک مبتلا می شود؟
  3. چه روش های درمانی برای پانیک وجود دارد؟
  4. آیا حمله پانیک درمان قطعی دارد؟
  5. چه روش یا روش های درمانی می تواند حملات پانیک را به صورت قطعی درمان کند؟
  6. چه روشی درمانی برای حملات پانیک من مناسب تر است؟

حملات پانیک نشانه واکنش افراطی فرد به استرس و اضطراب است

شاید شنیده باشید که کسی بگوید، «خدای من، خیلی نگران بودم، می‌ترسیدم دوباره دچاره حمله پانیک شوم»، «خیلی مرا ترساندی، نزدیک بود دچار حمله پانیک شوم»، یا «من دچار حمله پانیک شدم چون خیلی عصبی بودم». درست است که شرایط استرس زا می تواند باعث بروز حمله پانیک شود اما همیشه این طور نیست. و ممکن است سرو کله حلمه بدون هیچ نشانه قبلی پیدا شود.

حملات پانیک فقط نشانه اختلال پانیک هستند.

اختلال پانیک با حمله پانیک متفاوت است. جمله پانیک یعنی یک تجربه اضطراب شدید. اما اختلال پانیک یعنی تجربه متعدد حملات در شرایط مختلف. حملات پانیک برای اختلالات دیگر هم می تواند رخ دهد. مثلا ممکن است فردی در مواجهه با موش دچار ترس بسیار شدید یا همان حمله پانیک شود. اما این فرد به اختلال پانیک مبتلا نیست بلکه فقط فوبی موش دارد.

این حمله های پانیک در سایر اختلالات روانشناختی مثل اختلال اضطراب تعمیم­یافته (GAD)، فوبی های خاص، اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)، گذر هراسی (ترس از مکان های شلوغ)، اختلالات خوردن، اختلال اضطراب اجتماعی (SAD)، افسردگی و اختلال دوقطبی نیز ممکن است رخ دهد.

حملات پانیک تنها زمانی که فرد بیدار است رخ می‌دهند

اگرچه حملات پنیک معمولا در بیداری رخ می‌دهند، اما وقوع­شان در زمان خواب عمیق نیز غیرمعمول نیست. این حملات، که حملات پانیک شبانه نامیده می‌شوند، فرد را از خواب بیدار می‌کنند و معمولا او را می­ترسانند. کسی که تجربه چنین حمله ای را دارد احتمالا تصور می‌کند کابوس دیده است، و دوباره خوابیدن برایش بسیار دشوار می‌شود.

حملات پانیک فرد را دیوانه می‌کنند

فردی که دچار حمله پانیک می‌شود می‌ترسد که مبادا کنترلش را به طور کامل از دست بدهد، و به همین دلیل دچار احساس شرمساری و خجالت می­شود. از این گذشته، مبتلایان غالبا تصور می‌کنند این حملات منجر به نابودی کامل عقل و دیوانه شدن آن‌ها می‌شوند. اما واقعیت این است که اگرچه حملات وحشت زدگی یک مشکل روانشناختی محسوب می شود ولی نشانه این نیستند که شخص «الان دیوانه خواهد شد». حملات پانیک در طی ۱۰ دقیقه اوج می‌گیرند و سپس به تدریج فرکش می کند. بعد از کاهش نشانه های حمله کاملا طبیعی است که فرد تا چند دقیقه احساس ترس کند اما نیازی نیست که نگران دیوانه شدنش باشد.

ممکن است حملات پنیک منجر به مرگ شوند

بسیاری از کسانی که اولین بار به حمله پانیک دچار می­شوند سر از اورژانس در می‌آورند زیرا تصور می‌کنند به یک مشکل جدی پزشکی (مثلا مشکل قلبی) مبتلا شده اند. علائمی مثل افزایش ضربان قلب، درد در قفسه سینه، تعرق بیش از حد، و تنگی نفس همه را می‌ترساند و سبب می‌شوند فرد تصور کند نیازمند کمک فوری است. گاهی نشانه های حملات وحشت زدگی شبیه نشانه های سایر مشکلات پزشکی است، اما زندگی فرد را تهدید نمی‌کنند. اگر نمی‌دانید علائم شما مربوط به حمله وحشت­­زدگی است یا سایر مشکلات پزشکی، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

برای جلوگری از حلمه پانیک بهتر است از موقعیت های ایجاد کننده آن اجتناب کنیم.

بسیاری از مردم عقیده دارند که با اجتناب کردن از محرک های ایجاد کننده، می‌توان از بروز حملات وحشت زدگی پیشگیری کرد. مثلا ممکن است فردی به این نتیجه برسد که اگر ترس از پرواز منجر به حمله پانیک می‌شود، پس بهتر است با هواپیما سفر نکند. اما این باور به چند دلیل نادرست است.

اول اینکه برخی از حملات وحشت زدگی غیرمنتظره و بدون دلیل محیطی روی می‌دهند. چون این حملات در هر شرایطی ممکن است روی دهند، چیزی برای اجتناب از آن‌ها وجود ندارد.

دوم اینکه، اجتناب از موقعیتی که باعث حمله در شما می شود فقط به صورت موقتی حال شما را بهتر می کند و نه تنها در درمان مشکل تان تاثیری ندارد بلکه باعث تداوم آن هم خواهد شد.

فقط در صورتی می توان از بروز حملات وحشت زدگی جلوگیری کرد که علل ایجاد این حملات که معمولا ناخودآگاه هستند را شناسایی و درمان کرد.

برای درمان حملات وحشت زدگی کار چندانی نمی‌توان کرد.

خوشبختانه روش های متعددی برای کنترل و درمان پانیک وجود دارد. دکتر روانشناس ابتدا سلامت روان یا شرایط پزشکی که منجر به حمله پانیک می‌شوند را شناسایی و ارزیابی می‌کند. در صورتی که تشخیص دهد مشکل شما ریشه در مسایل پزشکی فیزیولوژیک دارد شما را به پزشک ارجاع می دهد. در غیر اینصورت فرایند درمان را برای شما تعیین می کند. تحقیقات مختلف نشان داده اند که ترکیب دارودرمانی و درمان شناختی رفتاری در کنترل نشانه ها موثر هستند و روان درمانی پویشی می تواند به ریشه کن کردن و درمان این اختلال به شما کمک کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۸ رای
منابع
12

مطالب مرتبط

guest
57 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حجت
حجت
25 روز قبل

من گاهی وقتا حس میکنم میخام سکته کنم یا دیوانه بشم آیا این علائم نوعی حمله پانیک هست

دکمه بازگشت به بالا