کودک و نوجوان

۱۰ علامت ADHD در پسران

علائم مشخص ADHD در پسران صرفا فقط به بیش فعالی و تکانشگری ختم نمی شود. این علائم در پسرها به خصوص در دوران نوجوانی شامل بینش ضعیف، حساسیت به طرد، حافظه اپیزودیک ضعیف و  ۷ ویژگی دیگر هستند.

۱- از علائم ADHD در پسران: مشکل در صحبت درونی درونی

همه ما یک نجوای درونی در سر داریم که از آن برای صحبت با خودمان استفاده می کنیم. فرد مبتلا به ADHD ، همیشه صدای آن گفتگوی درونی یا “مربی ذهن” را نمی شنود. وقتی ذهن فرد درگیر ADHD می شود، صدای مربی ذهن بسیار کم می شود و اینجاست که فرد دیگر صدای درون خود را نمی شنود.

۲- تمرکز بیش از حد روی چیزهای جالب و توجه بیش ازحد برروی چیزهای فاقد اهمیت

اکثراوقات والدین از من می پرسند، “چگونه به پسرم کمک کنم تا بهتر تمرکز کند؟” من هرگز چیزی جز دارو و کمک به بچه ها برای بهبود گفتگوی درون پیدا نکرده ام که برای این کار مفید باشد، و خود این کار نیز یک روند زمانبر است. اگر پسر شما تمایل دارد روی چیزهایی که برای او جالب است تمرکز کند، این می تواند به او کمک کند تا در زندگی آینده اش بسیار موفق شود.

۳- از دیگر علائم ADHD در پسران: حافظه اپیزودیک ضعیف

کودکان مبتلا به ADHD در یادآوری تجربیات گذشته و احساسات مرتبط با آن تجربیات دچار مشکل می شوند. اگر چیزی را برای پسرتان توضیح داده باشید، و او بگوید که یادش نمی آید چگونه باید آن را انجام دهد، این امری کاملا عادی است. 

۴- ضعف در مهارت های آینده اندیشی

افراد مبتلا به ADHD در تجسم چیزها در آینده با مشکل مواجه می شوند زیرا اغلب تمایل دارند در زمان حال زندگی کنند تا آینده. اگر تا به حال به پسرتان گفته باشید، “اگر این هفته هر شب تکالیف خود را انجام دهد، جمعه شب برایش یک جایزه دارید” و نتیجه نداده است، به این دلیل است که پاداش در آینده از نظر ذهنی برای او بسیار دور بنظر می رسد.

مطلب پیشنهادی: افزایش تمرکز کودکان با ۶ راه حل ساده

۵- مشکل با احساس گذر زمان

افراد مبتلا به ADHD با احساس گذر زمان به عنوان یک مفهوم ملموس مشکل دارند. آنها اغلب بیشتر وقت شان را صرف بحث و جدل در مورد انجام کار می‌کنند تا زمانی که واقعاً برای انجام آن کار لازم است، زیرا درک مفهوم “زمان مورد نیاز” برایشان مشکل است.

۶- آگاهی موقعیتی(موقعیت شناسی) ناسازگار

من می‌توانم با بچه‌ها «محور خوانی» را موقعیت‌شناسی کنم. بدین صورت که ما اطلاعات مختلف را از محیط پیرامون خود می گیریم، آنها را به عنوان یک کُل در کنار هم می گذاریم و از آنها معنا می سازیم. اگر کسی در درک تصویر بزرگتر به دلیل تمرکز بر جزئیات کوچک مشکل داشته باشد، احتمالاً در آگاهی موقعیتی مشکل خواهد داشت. 

۷-از سایر علائم ADHD در پسران: فقدان مهارت های بینش

اگر پسر شما در خواندن نشانه های اجتماعی با مشکل مواجه است، به این معنی است که او واقعاً با بینش – درک افکار و احساسات دیگران و درک چگونگی برخورد با دیگران- مشکل دارد. و این به این معنی نیست که پسر شما فاقد احساس همدردی است؛ بلکه به این دلیل است که او فاقد مهارت های بینش کافی است.

۸- مشکل در میزان توجه به مسئله در یک زمینه مرتبط

به همین دلیل است که کودکان مبتلا به ADHD ممکن است نسبت به اندازه مشکل بیشتر از حد یا کمتر از حدمعمول، واکنش نشان دهند. 

مطلب پیشنهادی: چطور مهارت های شناختی فرزندم را بالا ببرم؟

۹- مشکل با تغییرات غیر منتظره

زمانی که برای شروع تکالیف باید کاری مانند ترک بازی های ویدیویی را انجام دهند، انجام این کار واقعا برایشان چالش برانگیز است زیرا قرار است بدون داشتن آمادگی از یک کار ترجیحی به یک کار غیر ترجیحی بروند.

۱۰-از دیگر علائم ADHD در پسران: اختلال ناشی از حساسیت به طرد

افراد مبتلا به ADHD تمایل دارند به طرد شدن واقعی یا درک شده واکنش نشان دهند. افراد مبتلا به ADHD تمایل دارند در احساسات عمیق سر کنند و واکنش شدیدی به طرد دریافتی نشان می دهند. نقطه مقابل آن سرخوشی پاسخ شناختی است. افراد مبتلا به ADHD به تحسین و تمجید بسیار واکنش نشان می دهند- البته زمانی که هدفمند باشد و به کودک در تشخیص  نقاط قوت خود کمک کند نه زمانی که فقط توخالی باشد. به پسرتان برای شناخت چیزهایی که نیاز به تلاش بیشتر دارند، آگاهی دهید.

در صورتی که درباره فرزند خود نیاز به مشاوره با روانشناس کودک داشتید می توانید از متخصصین بنیاد علمی پژوهشی دکتر بهشتیان کمک بگیرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۹ رای
منبع
nhswebmdmayoclinic

دکتر محمد بهشتیان

دکتر محمد بهشتیان روانشناس، روان درمانگر ، پژوهشگر ، مدرس، هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی، عضو سازمان نظام روانشناسی و انجمن روان پویشی و انجمن هیپنوتراپی آمریکا است. حدودا ۲ دهه است که در رویکردهای مختلف روان درمانی (روانپویشی، طرحواره درمانی، هیپنوتیزم درمانی و…) مشغول تدریس، تربیت روان درمانگر و مشاوره است. تربیت بیش از 1000 روان درمانگر، چاپ بیش از 40 عنوان کتاب، ثبت چندین نوآوری پژوهشی (از جمله دستگاه BWS ویژه هیپنوتیزم سریع) ، چاپ ده ها مقاله علمی پژوهشی، اجرای چندین طرح تحقیقاتی کشوری، برگزرای صدها کارگاه های تخصصی و عمومی؛ بخشی از فعالیت علمی اوست.
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا