توسعه فردی و کوچینگ

مهارت‌های نرم چیست؟

مهارت‌های نرم یا soft skills شامل ویژگی‌های شخصیتی و رفتارهایی کمک کننده برای استخدام شدن کارجوها و موفقیت کاری آنها هستند. این مهارتها برخلاف مهارت‌های فنی یا مهارت‌های «سخت» شامل مهارت‌های بین فردی و رفتاری هستند که به شما کمک می‌کنند تا با افراد دیگر به خوبی کار کنید و شغل خودتان را توسعه دهید. در ادامه این مطلب از دپارتمان توسعه فردی و کوچینگ مجله دکتر بهشتیان در مورد مهارت‌های نرم، تفاوت آن‌ها با مهارت‌های سخت و بهترین مهارت‌های نرم برای استخدام شدن و دستیابی به موفقیت بلندمدت اشاره خواهیم کرد.

مهارت‌های نرم چیست؟

این مهارتها توانایی‌های مرتبط با نحوه کار و تعامل شما با سایر افراد هستند. مهارت‌های نرم محبوب شامل ارتباط، کار تیمی ‌و سایر مهارت‌های بین فردی هستند. کارفرمایان به دنبال این مهارتها در کارجویان هستند زیرا آموزش این مهارت‌ها دشوار است و برای موفقیت بلندمدت مهم هستند. مهارت‌های نرم با مهارت‌های سخت که فنی و مختص شغل هستند، فرق دارند.

سایر نام‌های این مهارت شامل مهارت‌های شخصی، مهارت‌های بین فردی، مهارت‌های غیر فنی، مهارت‌های ضروری و مهارت‌های قابل انتقال هستند.

مهارت‌های محبوب از نظر کارفرمایان

در نظرسنجی اخیر Indeed از ۱۰۰۰ مدیر استخدامی، از آنها خواستیم که مهمترین ویژگی‌های افراد خبره در شرکتشان را فهرست کنند. پنج ویژگی اصلی از نظر آنها به شرح زیر است:

  • حل مسئله (Problem-solving)
  • مهارت‌های برقراری ارتباط موثر (Effective communication skills)
  • خودکفایی (Self-direction)
  • انگیزه داشتن (Drive)
  • سازگاری/انعطاف پذیری (Adaptability/Flexibility)

سایر مهارت‌های نرم عبارتند از:

  • ارتباط موثر
  • کار گروهی
  • قابل اعتماد بودن
  • سازگاری
  • حل اختلاف
  • انعطاف پذیری
  • رهبری
  • حل مسئله
  • پژوهش
  • خلاقیت
  • اخلاق کاری
  • یکپارچگی

انواع گسترده‌ای از این مهارتها وجود دارند که در ادامه به موارد زیر اشاره خواهیم کرد:

  • ارتباط
  • حل مسئله
  • خلاقیت
  • تطبیق پذیری
  • اخلاق کاری

چرا این مهارتها اهمیت دارند؟

این مهارتها نقش مهمی ‌در رزومه‌نویسی، مصاحبه، عملکرد شغلی و موفقیت در برقراری ارتباط با افراد محل کارتان و سایر زمینه‌های زندگی دارند. به عنوان مثال، هنگامی‌که به دنبال شغل می‌گردید، ممکن است متوجه شوید که بسیاری از کارفرمایان مهارت‌های نرم خاصی را در پست‌های شغلی خودشان در بخش‌های «الزامی» یا «مطلوب» فهرست می‌کنند.

به عنوان مثال، شاید در آگهی شغلی برای استخدام همکار منابع انسانی مهارت «توجه به جزئیات» به عنوان یک ویژگی ذکر شود، در حالی که آگهی استخدام متخصص بازاریابی می‌تواند «رهبری» و «مهارت‌های ارتباطی عالی» را به عنوان ویژگی‌های مورد نیاز قید کند.

اغلب این مهارتها در میان مشاغل و صنایع  مختلف، قابل انتقال هستند. در نتیجه، شاید متوجه شوید که بسیاری از ویژگی‌های مورد نیاز را دارید، حتی اگر با مشخصات دقیق در شرح وظایف شغل مطابقت نداشته باشید. در حین کاریابی به آگهی‌هایی توجه کنید که کارمندی با این مهارت یا ویژگی‌های مشابه شما می‌خواهند.

حتی اگر عنوان شغلی مناسبتان نباشد، شاید متوجه شوید که توضیحاتش برای شما منطقی است. همانطور که در فرآیند جستجوی کار پیشرفت می‌کنید، رزومه خودتان را به روز نگه دارید تا مهارت‌های مرتبط با مشاغل مورد نظرتان را در بر بگیرد.

در حالی که داشتن این مهارت ها در رزومه کاری می‌تواند توجه کارفرما را جلب کند، در مصاحبه هم می‌توانید نشان دهید که واقعاً این مهارت‌ها را دارید. در حالی که می‌توانید برخی مهارت‌ها مانند ارتباط خوب را نشان دهید، شاید بتوانید در پاسخ‌هایتان به سؤالات مصاحبه، مهارت‌های دیگری را نیز در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، شاید هنگام پاسخ دادن به سؤالی مانند «درباره زمانی که بر مانعی غلبه کردید، برایم بگویید» در مورد مهارت‌های حل مسئله خودتان صحبت کنید. اگر کارفرما از شما می‌خواهد که اثبات کنید، به معرفانی فکر کنید که می‌توانند با مثال‌هایی این مهارت ها و سایر نقاط قوت شما را تأیید کنند.

مهارت‌های نرم

مهارت‌های نرم برتر با ذکر مثال

این مهارت ها شامل ویژگی‌های شخصیتی ذاتی و توانایی‌هایی است که قابل آموختن هستند. در اینجا مهارتهای کلیدی و کمک گرفتن از آنها در حین کاریابی آورده شده است:

ارتباط

مهارت‌های ارتباطی موثر در فرآیند مصاحبه و به طور کلی در حرفه شما مفید خواهند بود. توانایی برقراری ارتباط مستلزم دانستن نحوه صحبت با دیگران در موقعیت‌ها یا شرایط مختلف است. به عنوان مثال، هنگام کار تیمی روی یک پروژه،  زمانیکه یک ایده یا فرآیند را بی اثر می‌دانید شاید نیاز به برقراری ارتباط پیدا کنید. یافتن راهی برای مخالفت هوشمندانه با دیگران در محل کار و بدون ایجاد اختلاف، مهارت مهمی‌است که کارفرمایان برای آن ارزش قائل هستند.

مهارت‌های  ارتباطی مرتبط

  • گوش دادن فعال
  • اعتماد به نفس
  • حل تعارض
  • مذاکره
  • سخنرانی عمومی
  • نوشتن
  • ارتباط غیر کلامی
  • همدلی

حل مسئله

کارفرمایان برای افرادی که می‌توانند مسائل را به سرعت و به طور موثر حل کنند، ارزش زیادی قائل هستند. این مهارت شامل فراخوانی دانش صنعتی برای رفع فوری یک مشکل یا صرف زمان برای تحقیق و مشورت با همکاران برای یافتن راه حلی توسعه پذیر و بلند مدت است.

مهارت‌های مرتبط با حل مسئله

  • خلاقیت
  • پژوهش
  • مدیریت ریسک
  • کار گروهی
  • تفکر انتقادی
  • تحلیل و بررسی
  • تصمیم گیری
  • مدبر بودن
  • عیب یابی

خلاقیت

خلاقیت توانایی گسترده‌ای است که مجموعه مهارت‌های مختلف از جمله سایر مهارت‌های نرم و مهارت‌های فنی را در بر می‌گیرد. کارکنان با خلاقیت می‌توانند راه‌های جدیدی برای انجام وظایف، بهبود فرآیندها یا حتی ایجاد راه‌های جدید و هیجان انگیز برای کسب و کار پیدا کنند. خلاقیت در هر نقشی و در هر سطحی قابل استفاده است.

مهارت‌های مرتبط با خلاقیت

  • کنجکاوی
  • یادگیری از دیگران
  • روشنفکری
  • ریسک‌های حساب شده
  • نوآوری
  • آزمایش

سازگاری

چقدر راحت با تغییرات سازگار می‌شوید؟ اگر در حوزه فناوری محور یا استارتاپ کار می‌کنید، سازگاری بسیار مهم است. تغییرات در فرآیندها، ابزارها یا مشتریانی که با آنها کار می‌کنید؛ می‌تواند به سرعت اتفاق بیفتند. کارکنانی که توانایی سازگاری با موقعیت‌ها و شیوه‌های جدید کار را دارند در بسیاری از مشاغل و صنایع ارزشمند هستند.

مهارت‌های مرتبط با سازگاری

  • ثبات
  • سازمان
  • خوش بینی
  • انعطاف پذیری
  • اشتیاق
  • مشارکت
  • صبر
  • طرز فکر در جهت رشد

اخلاق کاری

اخلاق کاری توانایی انجام به موقع و با کیفیت وظایف و تکالیف است. اخلاق کاری قوی به شما کمک می‌کند تا از ایجاد یک رابطه مثبت با کارفرما و همکاران خودتان ، حتی در زمان توسعه مهارت‌های فنی در یک شغل جدید، اطمینان حاصل کنید. بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند تا با فردی که اخلاق کاری قوی دارد و مشتاق یادگیری است به جای کارگر ماهر ولی  بی انگیزه، کار کنند.

مهارت‌های مرتبط با اخلاق کاری

  • توجه به جزئیات
  • تمامیت
  • ماندگاری
  • مدیریت زمان
  • سازماندهی
  • قابل اعتماد بودن
  • انگیزه داشتن
  • استقامت
  • نتیجه گرایی

نحوه تقویت این مهارت

در اینجا چندین روش برای بهبود این مهارتها ارائه می‌شود:

۱.مهارتی را که می‌خواهید ارتقا دهید، انتخاب کنید و آن را به طور مداوم تمرین کنید

می‌توانید هر مهارت نرمی ‌را با تمرین کردن، بهبود دهید. بیشتر مهارت‌های نرم یک امر روتین هستند. برای مثال، می‌توانید با بهبود وقت‌شناسی در خانه و محل کار(مثلاً به موقع یا زودتر در محل کار یا رویدادها حاضر شوید) زودتر پروژه‌ها را شروع کرده و آنها را زودتر از موعد به پایان برسانید تا قابلیت اطمینان را تمرین کنید.

۲.مهارت‌های نرم مثبتی را که در دیگران می‌بینید، مشاهده کرده و تقلید کنید

احتمالاً افراد حرفه‌ای و قوی در مهارت‌های نرم را می‌شناسید یا با آنها کار می‌کنید. شاید بتوانید مهارت‌های نرم یکپارچه را با مشاهده اعمال دیگران و گنجاندن آنها در برنامه روزانه خودتان توسعه دهید.

به عنوان مثال، شاید متوجه شوید که افراد دارای مهارت ارتباط موثر، اغلب هنگام صحبت کردن دیگران در طول جلسات، یادداشت برداری می‌کنند. این کار اغلب به آنها کمک می‌کند تا افکار خودشان را سازماندهی کنند و برای پرسیدن و پاسخ دادن به سؤالات مهم آماده شوند. همچنین این کار در حکم تمرین برای گوش دادن فعال است که به عنوان بخشی از کارتان خوب است.

۳.اهداف مرحله‌ای را برای بهبود این مهارتها در نظر بگیرید

با بررسی‌ عملکرد خودتان در محل کار یا درخواست انتقاد سازنده از دوستان و همکاران قابل اعتماد، اهداف مشخص و قابل اندازه گیری را تعیین کنید. با این کار می‌توانید زمینه‌های کلیدی برای بهبود هدف گذاری را شناسایی کنید و نقاط قوت خودتان را در رزومه کاری و مصاحبه‌ها برجسته کنید. می‌توانید مهارت‌های مورد نیاز برای به دست آوردن یا پیشرفت در شغلی خاص را اولویت‌بندی کنید.

۴.منابعی را برای کمک به یادگیری پیدا کنید

منابع مختلفی مانند کتاب‌ها، پادکست‌ها یا کلاس‌های آنلاین وجود دارند که می‌توانند به شما در یادگیری تاکتیک‌های بهبود مهارت‌های نرم افزاری خاص کمک کنند. در حالی که برخی از این منابع، پولی هستند، ولی بسیاری از آنها رایگان و در هر زمانی قابل دسترسی هستند. شاید چند منبع مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای سبک یادگیری شما بهتر هستند.

بسیاری از کارفرمایان به این مهارت های قوی بیشتر از مهارت‌های فنی اهمیت می‌دهند، زیرا این مهارت‌ها اغلب ویژگی‌های شخصیتی هستند که در طول عمر ایجاد می‌شوند و آموزش آنها دشوار است. همانطور که گفته شد، هر کسی می‌تواند با تجربه و تمرین مهارت‌های نرم خودش را بهبود بخشد.

برای مثال، شاید متوجه شوید که یک کارفرما به دنبال فردی ماهر در حل اختلاف است. شما هم که به طور طبیعی در برقراری ارتباط مؤثر مهارت دارید، شاید از طریق درگیری با دیگران به تقویت مهارت حل اختلاف کمک کنید. هنگام بررسی آگهی‌های شغلی، به مهارت‌هایی که به طور مداوم در رده شغلی شما نشان داده می‌شوند، توجه کنید تا آنها را به عنوان راهنمای مهارت‌های نیازمند توسعه در نظر بگیرید.

برجسته کردن مهارت‌های خودتان

نشان دادن مهارت‌ خودتان در هنگام جستجو و درخواست شغل، برای مصاحبه یا در کار روزانه مفید است. اگر به دنبال کار هستید، می‌توانید مهارت‌های نرم خودتان را در رزومه و در کاور لتر خودتان برجسته کنید.

مهارت‌های نرم برای رزومه

بخشی از رزومه باید مهارت‌های  شما را فهرست کند. هم مهارت‌های مورد نیاز سمت شغلی و هم مهارت‌های فعلی خودتان را در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید که باید مهارت‌های سخت مورد نظر برای سمت شغلی را قبل از مهارت‌های نرم خودتان در اولویت قرار دهید، زیرا مهارت‌های نرم معمولاً در مرحله مصاحبه ارزیابی می‌شوند. توصیه می‌شود ۱۰-۳۰ مهارت در رزومه خودتان قید کنید. در نظر بگیرید که مهارت‌های نرم بیش از نیمی ‌از مهارت‌های فهرست شده در رزومه را اشغال نکنند.

در ادامه نمونه‌ای از چیدمان بخش مهارت‌های رزومه م:

  • مهارت‌های فنی: فناوری یادگیری، سیستم عامل مک، سیستم عامل ویندوز، سیستم بلک بورد
  • مهارت‌های جانبی: مهارت‌های ارتباطی قوی، همدلی بالا، پرشور و با انگیزه

مهارت‌های نرم برای کاور لتر (cover letter)

کاور لتر شما باید حداقل شامل یک مهارت  توسعه یافته و مرتبط باشد که زمینه مناسبی برای این کار را فراهم می‌کند. می‌توانید این کار را با توضیح اینکه چگونه این مهارت شما با اهداف، ارزش‌ها و یا ماموریت شرکت همسو است، انجام دهید.

استفاده شما از این مهارت در کاور لتر، شبیه به مثال زیر است:

«در نقش قبلی خودم، شور و خلاقیتی را به نمایش گذاشتم که بسیار مورد توجه همکاران و مدیرانم بود. برای مثال، با موفقیت تیمی ‌را برای کار بر روی یک کمپین بازاریابی که جمعیت جوان‌تری را برای محصولمان هدف قرار می‌داد، پیشنهاد کردم. از ابتدا تا انتها، اعضای تیم و مدیرانم از توانایی من برای همکاری مثبت با تیمم در جهت کمک به ایجاد علاقه جدید در شرکتمان تمجید کردند».

در حالی که مهارت‌های سخت برای انجام وظایف فنی مهم هستند، مهارت‌های قوی هم به استخدام شدن، ابقا و ارتقاء یافتن در شرکت‌های کارمندی کمک می‌کنند. برجسته کردن مهارت‌های نرم در تمام مراحل فرآیند کاریابی اهمیت دارد. زمانی که شغل مورد نظر خودتان را پیدا کردید، به توسعه این مهارت‌ها ادامه دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۲ رای
منابع
googleadservicesspestradaeducationworkable
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا