توسعه فردی و کوچینگکوچینگ

چرا اغلب برنامه‌های بیزینس کوچینگ پول و وقت شما را تلف می کنند؟

در واقع، بسیاری از برنامه‌های مربیگری یا بیزینس کوچینگ در حکم اتلاف وقت هستند. مشکل بسیاری از کوچ‌ها و برنامه‌های بیزینس کوچینگ امروزی، تمرکز بر ذهنیت‌ها، انگیزه‌ها و احساسات است؛ در حالیکه باید روی اجرای بهترین روش‌ها، استراتژی‌ها و مراحل عملی در جهت رشد کسب‌وکار متمرکز شوند. در ادامه این مطلب از دپارتمان توسعه فردی و کوچینگ مجله دکتر بهشتیان به بررسی بیزنس کوچینگ و وقت گیر بودن آن پرداخته می شود.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

اکثر برنامه‌های بیزینس کوچینگ، بیشترین زمان هر جلسه کوچینگ را صرف ایجاد انگیزه در کارآفرین و بحث درباره احساساتش می‌کنند. بسیاری از برنامه‌های بیزینس کوچینگ به ‌جای تمرکز بر توسعه، بازاریابی و فروش محصولات و خدماتی که مردم قصد خریدشان را دارند، در اصل برای بسیاری از کارآفرینان تنها به شبه روان‌شناسی تبدیل شده‌اند که در نهایت قادر به شناخت آن‌ها و درک تنهایی ذاتی مرتبط با تأسیس و رشد یک شرکت موفق است.

اگر چه استخدام درمانگران، روانشناسان و مربیان زندگی، ارزشمند است؛ اما منظور از بیزینس کوچینگ، این نیست. درعوض، این برنامه‌ها با کشف پیشرفت‌ها و پیاده‌سازی سیستم‌ها و فرآیندهای کارآمد، به صاحبان کسب‌وکار واقعی در جهت رشد کسب‌وکارهای واقعی کمک می‌کنند. البته اجرای بسیاری از این سیستم‌ها و روش‌ها بدون بیزینس کوچینگ و مربیگری مناسب، بسیار پیچیده و دشوار است.

کوچینگ کارآمد، قادر به متحول کردن کسب و کارتان است. اما متأسفانه، بیشتر جلسات بیزینس کوچینگ به جلسات نیمه کاره درمان کارآفرین تبدیل شده‌اند. اریک اشمیت، رئیس اجرایی سابق گوگل برای نشان دادن قدرت مربیگری کارآمد در کسب و کار، بیل کمپبل را به عنوان مربی کسب و کار خودش استخدام کرد. اشمیت، افکار اولیه خودش در مورد مربیگری و رابطه‌اش با کمپبل درFortune  را اینگونه توصیف کرد: « اگر من بهترین فرد جهان در زمینه کاری خودم هستم، پس یک مربی چه توصیه‌ای برایم دارد؟ این کاری نیست که یک مربی انجام می‌دهد…آنها باید شما را زیر نظر بگیرند و شما را به بهترین نسخه ممکن از خودتان برسانند… زمانی که متوجه شدم می توانم به او اعتماد کنم و او می‌تواند با دیدگاهش به من کمک کند، به این نتیجه رسیدم که استخدامش یک ایده عالی است».

طبق اعلام فدراسیون بین المللی مربیان، حدود ۵۳۳۰۰ بیزینس کوچ یا مربی کسب و کار وجود دارد. پس از کجا باید دانید که کدامشان برای شما مناسب هستند؟ در اینجا هم درست مثل استخدام جراح زیبایی، مکانیک خودرو یا سازنده خانه، بررسی دو حوزه زیر عاقلانه است:

مدارک را بررسی کنید

نظرات و کامنت های دیگران را بخوانید. یعنی در صورت امکان، ویدیوهای مروری را جستجو کنید و به گفته‌های مراجعان قبلی مربیان گوش دهید. آیا مراجعان قبلی بیشتر در مورد احساسات صحبت می‌کنند یا به نتایج واقعی که با کمک مربی کسب و کارشان به آنها رسیده‌اند، اشاره دارند؟ احتمال دارد که بیزینس کوچ تان را دوست داشته باشید ولی در عین حال شکست هم بخورید.

تأیید ادعاها

خیلی اوقات، مطالب آموزشی بیزینس کوچینگ توسط مربیانی آموزش داده می‌شود که هرگز کسب و کاری (غیر از برنامه خودشان) را توسعه نداده‌اند. بنابراین هر چیزی که آموزش می‌دهند در بهترین حالت در حد تئوری است و هیچ ایده‌ای در مورد مفید بودن این مطالب برای شما و کسب و کارتان ندارند. آیا برنامه خیلی خوب به نظر می رسد؟ اگر نویدبخش موفقیت یک شبه یا سودهای کلان است که غیرواقعی و ناپایدار به نظر می‌رسند، پس احتمالاً همینطور است.

بیزینس کوچینگ می تواند زندگی و تجارت شما را تغییر دهد، اما باید برای انتخاب کوچ مناسب، وقت بگذارید. باید برای یافتن برنامه مناسب برای خودتان تلاش لازم را انجام دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۲ رای
منابع
googleadservicesthrive3villageenterprise
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا