اختلالات و بیماری های روانتوسعه فردی و کوچینگسلامت روانکلینیک افسردگی و دوقطبی

۷ روش کارآمد برای افزایش هورمون های شادی

می خواهید هورمون های شادی تان را افزایش دهید؟ در ادامه این مطلب از دپارتمان سلامت روان مجله سلامت دکتر بهشتیان راه های ساده ای برای افزایش هورمون هایی که با حال خوب درارتباطند، به شما یاد می دهیم که باعث بهبود کیفیت زندگی تان و افزایش بازدهی و عملکرد بهتر شما می شوند.

یکی از چیزهایی که همیشه به مراجعانم یادآوری می کنم این است که شادی موفقیت می آورد، ولی موفقیت الزاما شادی به همراه ندارد. داشتن سلامت روان کافی عامل کلیدی برای موفقیت و رضایت از زندگی شخصی، اجتماعی و حرفه ای است. خوشبختانه وقتی هدف ما موفقیت باشد، مغزمان به کمک ما می آید. اگر اطلاعات کافی درباره هورمون هایی که در مغز ترشح می شوند داشته باشیم، می توانیم یاد بگیریم چطور باعث ترشح شدن آن بشویم و در نتیجه راحت تر به اهدافمان برسیم.

درک عملکرد هورمون های مغز کار سخت و پیچیده ای نیست. این هورمون ها باعث ایجاد اثرات منطقی در مغز می شوند که به راحتی قابل فهم هستند و با چند روش ساده و تغییر کوچک در روتین و عادت های روزانه می توان به افزایش آنها کمک کرد.

هورمون های شادی در مغز و روش های افزایش آنها

دوپامین برای احساس لذت و انگیزه

دوپامین باعث ایجاد احساس سعادت، لذت، سرخوشی و انگیزه در ما می شود. دوپامین یک ماده شیمیایی (انتقال دهنده عصبی) است که برای انتقال پیام بین عصب ها استفاده می شود. وقتی یک عصب دوپامین آزاد می کند، از یک شکاف بسیار کوچک به نام سیناپس عبور می کند و سپس به گیرنده دوپامین در عصب بعدی وصل می شود. بنابراین، اگر سطح دوپامین در مغز کاهش پیدا کند، پیام های عصبی به خوبی منتقل نمی شوند. در نتیجه، بر رفتار ،خلق، توانایی های شناختی، توجه، یادگیری، حرکت و خواب ما تاثیر می گذارد. وقتی مکررا کارها را به تعویق می اندازیم و اهمال کاری می کنیم، به توانایی هایمان شک داریم و یا اشتیاق به انجام هیچ کاری نداریم، در واقع داریم نشانه های کمبود دوپامین در مغز را نشان می دهیم.

افزایش سطح دوپامین مغز بسیار راحت است: ۸ ساعت خواب شبانه و ورزش منظم به راحتی سطح دوپامین در مغز را در تعادل نگه می دارد. همچنین وقت هایی که به موفقیتی می رسید، مغز مقدار کمی از این هورمون را ترشح می کند. بنابراین یکی از راه های افزایش هورمون دوپامین در مغز این است که هدف هایتان را به هدف های کوچکتر تقسیم کنید. احتمال اینکه هدف ها و مراحل کوچکتر به سرانجام برسند بیشتر است و به همین دلیل در مسیر رسیدن به هدف بزرگتر، می توانید سطح رضایت و شادی بیشتری داشته باشید و با انگیزه بیشتری ادامه دهید.

اندورفین برای احساس شادی

بعد از روزش هورمون اندورفین در خون آزاد می شود و باعث می شود بقیه روز پرانرژی تر و خوشحال تر باشید. اندورفین باعث خنثی شدن استرس در بدن می شود. بنابراین هر چقدر مغز اندورفین بیشتری ترشح کند، استرس و اضطراب کمتری سراغتان می آید.

علاوه بر ورزش، خندیدن یکی از راحت ترین راه های آزادسازی اندورفین در مغز است. پس باید بیشتر خوش بگذرانیم و سعی کنیم شوخ طبع باشیم. همین!

براساس یک سری تحقیقات انجام شده، شکلات تلخ و غذاهای تند باعث آزادسازی هورمون های شادی می شوند. بنابراین این غذاها را هم در رژیم غذایی تان بگنجانید.

اکسی توسین یا هورمون عشق

اکسی توسین باعث ایجاد احساس صمیمیت و اعتماد می شود و روابط را محکم تر و سالم تر می کند. راحت ترین راه برای آزادسازی این هورمون در مغز این است که کسی را که دوستش داریم در آغوش بگیریم. براساس پژوهش های انجام شده، وقتی کسی را به مدت ۲۰ ثانیه بغل کنید، مغزتان اکسی توسین تولید می کند که یک ضدافسردگی و ضداسترس طبیعی قوی است.

اکسی توسین همان هورمونی است به شما امکان احساس عشق و ارتباط را می دهد. در واقع، وقتی هورمون اکسی توسین در مغز آزاد می شود، نیازهای دیگران را بهتر و بیشتر می بینیم. حتی وقتی از کسی هدیه ای می گیریم، سطح اکسی توسین افزایش پیدا می کند. پس یادتان باشد که با یک هدیه کوچک یا یا بغل کردن کسانی که دوستاشان دارید، می توانید رابطه تان را قوی تر و بهتر کنید.

سروتونین، هورمونی که خلق و خوی ما را کنترل می کند.

جریان سروتونین در خون، باعث ایجاد احساس رضایت، موفقیت و مهم بودن می شود. کمبود سروتونین در بدن باعث ایجاد احساس تنهایی و غم می شود. وقتی بعضی از افراد با رفتارهای غیر سالم به دنبال جلب توجه هستند، ممکن است به دلیل کمبود سروتونین در بدنشان باشد.

خبر خوب این که مغز ما تفاوت بین موقعیت های واقعی و تخیلی را نمی فهمد و در هر دو حالت سروتونین آزاد می کند. به همین دلیل هم است که تمرین های شکرگزاری می توانند به احساس رضایت و شادی ما کمک کنند. وقتی تمرینات شکر گزاری انجام می دهیم، در واقع به خودمان یادآوری می کنیم که چیزهای زیادی در زندگی داریم و ارزشمند هستیم.

اگر روز پراسترسی دارید و ینزا به افزایش سروتونین دارید، چند لحظه به موفقیت ها و دستاوردهای قبلی تان فکر کنید. یا می توانید یک کار خیر برای کسی انجام دهید یا یک پیام یا ایمیل به یک دوست یا همسرتان بزنید و بگویید چقدر از بودنش خوشحال هستید. همچنین مکمل ویتامین دی به افزایش تولید هورمون سروتونین در مغز کمک می کند.

خلاصه و جمع بندی

در حالت کلی راه های افزایش تولید هورمون های شادی در بدن خیلی ساده تر از آن هستند که فکر می کنیم. مغز مثل یک ماهیچه است که برای تقویت آن باید تمرین کنیم. همین کارهای کوچک و کمی تغییر در سبک زندگی و تغذیه سالم می تواند کمک بزرگی باشد.

اگر می خواهید کیفیت زندگی تان را با افزایش هورمون های شادی بالا ببرید، کارهای جدید و متفاوت انجام دهید و کنجکاو باشید. وقتی کارهای جدید را تجربه می کنید، باعث ایجاد مسیرهای عصبی جدید در مغزتان می شوید و به نوعی مغزتان را تمرین می دهید و تحریک به فعالیت بیشتر  می کنید. تنها راه تغییر ساختار مغز، گشت و گذار در دنیای اطراف و امتحان کردن کارهای جدید است. پس کنجکاو باشید و کارهای جدید را امتحان کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۱ رای
منابع
healthlinehoustonmethodistsamitivejhospitalshenryford
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
مریم
5 ماه قبل

عالی بود…ممنون🙏🏻🌹

پریوش
پریوش
5 ماه قبل

عالی بود
سپاس فراوان

سجاد
سجاد
1 سال قبل

استفاده کردم. خوب بود ممنون

خانه چین
خانه چین
1 سال قبل

درود بر شما… بسیار موضوع زیبا و کاربردی بود… خیلی لذت بردم… از شما و تیمتون ممنونم🌹🌹🌹😍😍😍

دکمه بازگشت به بالا