هیپنوتیزم

فواید مدیتیشن (ذهن آگاهی)

در مقاله قبلی درباره تعریف ساده ذهن آگاهی یا همان مدیتیشن صحبت کردم. در این مطلب سعی دارم نتایج تحقیقات درباره فواید مدیتیشن را توضیح دهم.

قبل از شروع مطلب یادآوری کنم که هر ۴ واژه مدیتیشن، ذهن آگاهی، مراقبه و مایندفولنس همگی معادل هم هستند و اصطلاحات متفاوتی برای یک عمل هستند پس اگر در متن از هر یک از این کلمات استفاده کردیم تفاوتی با هم نمی کنند.

تحقیقات نشان می دهد مدیتیشن یا همان ذهن آگاهی فواید متعددی دارد به طوری که بسیاری از بزرگان، تمرینات روزانه آن را جزء ضروریات زندگی می دانند. سال ها تصور می شد که مدیتیشن ویژه افراد خاص و عرفاست و کاربرد آن برای رشد و ارتقای معنوی است. اما تحقیقات اخیر نشان داده که نه تنها انجام تمرینات مدیتیشن برای افراد عادی به سادگی امکان پذیر است بلکه فواید متعددی هم به همراه دارد که در این مطلب سعی می کنم به صورت مختصر فواید مدیتیشن (ذهن آگاهی) اشاره کنم.
• مدیتیشن استرس را کاهش می دهد.
مهمترین فایده مدیتیشن که در کوتاه ترین زمان ممکن به دست می آید کاهش استرس است. مدیتیشن سطح هورمون کورتیزول که منشاء اصلی استرس است را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد فقط ۵ دقیقه تمرین مدیتیشن به طور چشمگیری استرس را کاهش می دهد.
• مدیتیشن باعث کاهش تحریک پذیری و برانگیختگی می شود.
مهمترین مشکل افراد پرخاشگر برانگیختگی سریع آنهاست. تمرینات مدیتیشن باعث کاهش فعالیت سیستم سمپاتیک مغز و کاهش برانگیختگی می شود. به همین دلیل افرادی که تمرینات مدیتیشن انجام می دهند دیرتر از دیگران برانگیخته و عصبانی می شوند.
• مدیتیشن باعث بهبود کیفیت خواب می شود.
• مراقبه از مغز محافظت می کند.
دانشگاه آورگون طی تحقیقاتی دریافت که تمرینات مدیتیشن می تواند تغییراتی در مغز ایجاد کند و از مغز در برابر آسیب محافظت نماید. تمرین مدیتیشن موجب افزایش ارتباطات بین سلولی در مغز می شود ‌(چیزی که در عصب شناسی به آن تراکم آکسونی گفته می شود)،‌ همچنین مدیتیشن باعث بیشتر شدن بافت محافظ مغز (میلین) در اطراف آکسون ها در برخی نواحی مغزی می شود.
• تمرینات ذهن آگاهی باعث بهبود توجه و تمرکز می شود.
• مدیتیشن میزان درد را کمتر می کند.
با انجام فقط ۸ هفته تمرینات مدیتیشن سطح دردی که بدن تجربه می کند کاهش می یابد. افرادی که دردهای مزمن را تجربه می کنند با تمرینات مدیتیشن می توانند میزان درد خود را کاهش دهند.
• مراقبه باعث افزایش هوش هیجانی می شود.
هوش هیجانی به معنی توانایی شناسایی و کنترل هیجانات است و یکی از بهترین تمرین ها برای کنترل هیجانات مدیتیشن است. بخش جلویی مغز به نام پیش پیشانی، مرکز مدیریت هیجان هاست و جالب آنکه افرادی که تمرینات طولانی مدت مدیتیشن انجام داده اند بخش پیش پیشانی مغزشان فعال تر است.
• مدیتیشن سردردهای عصبی و میگرن را بهبود می بخشد.
• ذهن آگاهی سیستم ایمنی را تقویت می کند.
میزان ابتلا به بیماری ها و دوره بهبود بیماری ها را کاهش می دهد.
• بهره وری را افزایش می دهد.
• خلاقیت را افزایش می دهد.
• فشار خون بالا را کاهش می دهد.
• میزان ضربان قلب را کاهش می دهد و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.
• ذهن آگاهی باعث بهبود تمرکز می شود.
• ذهن آگاهی باعث بهبود حافظه می شود.
• مدیتیشن می تواند احساس تنهایی در افراد سالمند را کاهش دهد.
احساس تنهایی یکی از عوامل ابتلا به بیماری های جسمی است که مدیتیشن می تواند این احساس را کاهش دهد.
• میزان افکار منفی را کاهش می دهد.
افراد افسرده و مضطرب معمولاً از این که افکار زیادی به ذهنشان می آید و کنترلی بر آن ها ندارند شکایت می کنند. تمرینات مدیتیشن باعث می شود میزان این افکار کاهش پیدا کرده و فرد کنترل بیشتری بر آن ها داشته باشد و به همین دلیل باعث بهبود افسردگی و اضطراب می شود.
• مدیتیشن باعث کاهش کمرویی و بهبود عزت نفس می شود.
امیدوارم با مطالعه این مطالب مختصر، به فواید مدیتیشن پی برده باشید و شکی در شروع تمرینات آن نداشته باشید. در مطالب بعدی درباره روش تمرین مراقبه توضیح خواهم داد.

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
error:
بستن
بستن