تعداد انجام
۳۸۷۹
تعداد سئوالات
۲۷ سئوال
زمان مورد نیاز
۱۰دقیقه
رده سنی
بزرگسالان
اهمالکاری تحصیلی یکی از مشکلات شایع در میان دانشآموزان و دانشجویان است که میتواند تأثیرات منفی زیادی بر عملکرد تحصیلی و روانی آنها داشته باشد. اهمالکاری تحصیلی به معنای به تعویق انداختن وظایف و تکالیف تحصیلی است که معمولاً با احساس اضطراب، استرس و کاهش انگیزه همراه است. تست اهمالکاری تحصیلی ابزاری است که به ارزیابی میزان اهمالکاری در دانشآموزان و دانشجویان کمک میکند و میتواند به شناسایی و مدیریت این مشکل کمک کند. اهمالکاری تحصیلی به تعویق انداختن وظایف و فعالیتهای تحصیلی اشاره دارد که اغلب باعث کاهش کیفیت و کمیت کارهای تحصیلی میشود. این مشکل میتواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله عدم انگیزه، اضطراب، استرس، ترس از شکست، و عدم توانایی در مدیریت زمان.
اهمالکاری تحصیلی میتواند به تأثیرات منفی زیادی منجر شود، مانند کاهش نمرات، افزایش استرس و اضطراب، و کاهش رضایت از زندگی تحصیلی.
تاریخچه تست اهمالکاری تحصیلی
تست اهمالکاری تحصیلی برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰ توسط روانشناسانی مانند الیس و کناپ توسعه یافت. این تستها به منظور ارزیابی میزان اهمالکاری در دانشآموزان و دانشجویان طراحی شدند و به مرور زمان به شکلهای مختلفی توسعه یافتند. یکی از معروفترین تستهای اهمالکاری، تست اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم است که به ارزیابی عوامل و شاخصهای مختلف اهمالکاری میپردازد.
شاخصهایی که تست اهمالکاری تحصیلی میسنجد
تست اهمالکاری تحصیلی معمولاً چندین شاخص را ارزیابی میکند که شامل موارد زیر است:
- مدیریت زمان: توانایی فرد در برنامهریزی و مدیریت زمان برای انجام وظایف تحصیلی.
- اضطراب و استرس: میزان اضطراب و استرسی که فرد در انجام وظایف تحصیلی تجربه میکند.
- انگیزه: میزان انگیزه و علاقمندی فرد به فعالیتهای تحصیلی.
- ترس از شکست: میزان ترس و نگرانی فرد از شکست در وظایف تحصیلی.
- تعویق و تأخیر: میزان تعویق و تأخیر در انجام وظایف تحصیلی.
کاربرد تست اهمالکاری تحصیلی
تست اهمالکاری تحصیلی کاربردهای گستردهای در روانشناسی، مشاوره و آموزش دارد. برخی از کاربردهای این تست عبارتند از:
- مشاوره تحصیلی: کمک به مشاوران تحصیلی در شناسایی و مدیریت مشکلات اهمالکاری در دانشآموزان و دانشجویان.
- روانشناسی: استفاده از نتایج تست برای درک بهتر از عوامل روانشناختی مرتبط با اهمالکاری و ارائه راهکارهای مناسب برای مدیریت آن.
- آموزش: استفاده از نتایج تست در محیطهای آموزشی برای طراحی برنامههای آموزشی و مشاورهای مناسب جهت بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان.
نتایج تست اهمالکاری تحصیلی
نتایج تست اهمالکاری تحصیلی معمولاً به صورت نموداری یا جدولی ارائه میشود که میزان اهمالکاری فرد را در شاخصهای مختلف نشان میدهد. این نتایج میتوانند به شناسایی نقاط ضعف و قوت فرد در مدیریت وظایف تحصیلی کمک کنند و راهکارهای مناسبی برای بهبود عملکرد تحصیلی ارائه دهند.
تعداد سوالات تست اهمالکاری تحصیلی
تعداد سوالات تست اهمالکاری تحصیلی میتواند متغیر باشد و بستگی به نوع تست و هدف آن دارد. اما به طور معمول، این تستها شامل بین ۲۰ تا ۴۰ سوال هستند که به ارزیابی جنبههای مختلف اهمالکاری تحصیلی میپردازند.
نتیجهگیری
تست اهمالکاری تحصیلی ابزاری ارزشمند برای ارزیابی میزان اهمالکاری در دانشآموزان و دانشجویان است. این تست میتواند به افراد کمک کند تا از وضعیت اهمالکاری خود آگاه شوند و به مدیریت بهتر وظایف تحصیلی بپردازند. همچنین، این تست در زمینههای مختلف روانشناسی، مشاوره و آموزش کاربردهای گستردهای دارد و میتواند به بهبود کیفیت زندگی تحصیلی افراد کمک کند.
در سال ۱۳۹۷ در کلینیک روانسنجی دکتر بهشتیان سئوالات این تست بازنگری و اصلاح شد ، سپس اعتبار و پایایی آن بررسی و مورد تایید قرار گرفت و نتایج آن برای جامعه ایرانی هنجار شد.
اگر تست را تکمیل کردید نمره شما در تست چند بود، به نظرتان چقدر نتیجه تست برای شما درست بود؟
سئوالات تست اهمال کاری تحصیلی
شروع تست آزمون
نظرات
300,000 تومان 165,000 تومان