رشد و توسعه فردی

17 روش افزایش اعتماد به نفس

همه ما دوست داریم اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم. داشتن اعتماد به نفس بالا فواید متعددی برای ما دارد از جمله: حس خوبی نسبت به خود و ویژگی های خویش داشته باشیم. روابط اجتماعی بهتری برقرار کنیم. در شغل و تحصیلات خود موفقیت هایی بیشتری کسب کنیم. توانایی های خود را باور کنیم و نسبت به نقاط ضعف وقوت خود آگاهی بیشتری داشته باشیم. در مقاله دیگری درباره نشانه های اعتماد به نفس (عزت نفس ) بالا و پایین صحبت کرده بودم در این مقاله قصد دارم  به برخی از تکنیک‌هایی که به ما کمک می کند اعتماد نفس خود را افزایش دهیم بپردازم.

تکنیک های افزایش اعتماد به نفس

دست از مقایسه کردن خود با دیگران  بکشیم

یکی از مسائلی که بشدت باعث کاهش عزت نفس می‌شود این است که خود را با دیگران مقایسه می‌کنیم، توجه بیش از حد به موفقیت ها و ویژگی‌های مثبت دیگران سبب می‌شود که از دستاوردها و ویژگی‌های مثبت خود غافل شویم. و فقط روی نقاط منفی خود تمرکز کنیم، در حالیکه هر انسانی ویژگی های مثبت خاص خود را دارد.

مراقبت سلامتی و تناسب اندام خود باشید

یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند برای افزایش عزت نفس کمک کننده باشد این است که مراقب سلامتی خود باشیم، وضعیت جسمی و تناسب وزن خود را  به طور مرتب مورد بررسی قرار دهیم. زیرا یکی از مواردی که سبب می‌شود نسبت به خود حس خوبی نداشته باشیم همین مسئله عدم تناسب اندام است.

پیشنهاد می کنم این مطلب را هم بخوانید
15 نشانه عزت نفس بالا و پایین

ورزش اعتماد به نفس را بالا می برد.

تحقیقات نشان می دهد ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی سبب افزایش عزت نفس می‌شود. ورزش کردن میزان اندروفین (هورمون احساس خوب ) را افزایش می دهد. سعی کنید در طول هفته حداقل سه روز را به ورزش کردن اختصاص دهید.

روابط با دوستان خود را افزایش دهید

داشتن ارتباط با دوستان صمیمی و نزدیک و اعضای خانواده که از ما حمایت می‌کنند و ویژگی‌های مثبت ما را تحسین ‌می‌کنند و موفقیت هایمان را به ما یادآوری می کنند تاثیر زیادی در افزایش اعتماد به نفس ما خواهد داشت.اعتماد

از افراد منفی باف و خودشیفته فاصله بگیرید.

ارتباط با افرادی که مدام ما را سرزنش یا تحقیر می کنند باعث می‌شود اعتماد به نفس ما کاهش پیدا کند. همچنین ارتباط با افراد خودشیفته که خودشان را از دیگران بالاترمی‌دانند هم باعث میشود حس خوبی نسبت به خودمان نداشته باشیم.

قاطع باشید و مرزهای مشخصی در ارتباط با دیگران داشته باشید.

در روابط خود با دیگران چهارچوب و حد و مرز تعیین کنید، سعی کنید احساسات خود را به طور روشن اعلام کنید. اگر موضوعی یا شخصی باعث ناراحتی شما شد ناراحتی خود را پنهان نکنید و از اعلام آن نترسید این حق شماست که از خودتان دفاع کنید.

به درخواست های غیرمعقول نه بگویید.

نه گفتن را تمرین کنید. خواسته های دیگران را به اجبار قبول نکنید. اینکه احساس کنیم مجبوریم خواسته های دیگران را قبول کنیم و با آن‌ها مخالفت نکنیم باعث ایجاد حس ضعف در ما می‌شود.

دست از تلاش برای کامل بودن بردارید

تلاش برای اینکه همیشه کارها را به بهترین نحوه ممکن انجام دهیم باعث می‌شود اعتماد به نفس ما پایین بیاید. افراد کمال گرا معمولا از خودشان رضایت ندارند چون هدف هایی برای خودشان تعیین می کنند که دست یافتتنی نیست.

اینکه توقع داشته باشیم بتوانیم در یک سخنرانی کوچکترین اشتباهی نکنیم به محض اولین اشتباه کوچک احساس شکست می کنیم و فکر کنیم تمام تلاش‌هایمان بی فایده بوده است. اینکه توقع داشته باشیم در تمامی امتحانات نمره‌ی کامل بگیریم؛ وقتی به اولین سوالی که پاسخ آن را نمی‌دانیم برسیم دیگر قادر به پاسخ دادن باقی سوالات نخواهیم نبود.

پیشنهاد می کنم این مطلب را هم بخوانید
15 نشانه عزت نفس بالا و پایین

خود را همانگونه که هستیم بپذیرید

فکر کردن راجع به اینکه کاش قد بلندتر بودم،کاش پوستم روشن‌تر بود و مواردی از این دست باعث می‌شود که نتوانیم حس مثبتی نسبت به خود داشته باشیم. هیچ انسانی کامل نیست و تمام افراد ویژگی های مثبت و منفی را در کنار هم دارند. پس فکر کردن در مورد اینکه من باید همه ویژگی های مثبت را داشته باشم و در تمام زمینه ها موفق و کامل باشم کاری بیهود و غیر ممکن است. تمرین اینکه خودمان را همانگونه که هستیم بپذیریم به مرور زمان باعث افزایش اعتماد به نفس ما می شود.

اعتماد به نفس

خود را بابت اشتباهاتمان ببخشید

یکی از دلایلی که باعث می‌شود اعتماد به نفس خوبی نداشته باشیم این است که مدام خود را به خاطر اشتباهاتمان سرزنش می‌کنیم، حق هیچ اشتباهی را به خود نمی‌دهیم و مدام فکر می‌کنیم که چرا این کار را انجام دادم، نباید اینطور میشد من هیچ‌‌کاری بلد نیستم، من از عهده هیچ‌کاری برنمیام. در حالیکه واقعیت این است که تمام افراد ممکن است در طول زندگی‌شان بارها دچار اشتباه شوند و این اتفاقی نیست که فقط برای ما اتفاق بیافتد.

خواب منظم و کافی اعتماد به نفس را افزایش می دهد.

خواب منظم و کافی باعث می‌شود عملکرد و تمرکز خوبی داشته باشیم و بتوانیم کارها را به نحوه بهتری انجام دهیم. خواب کافی استرس ما را کمتر می کند. بهتر است شب‌ها زودتر به رختخواب برویم و ساعت مشخصی را برای خواب در نظر بگیریم.

فراموش نکنید یکی از نشانه های اعتماد به نفس بالا این است که برای بدن و ذهن تان ارزش قایل باشید و یکی از نیازهای اساسی بدن ما خواب کافی است.

فعالیت‌هایی که برایتان لذت بخش است را انجام دهید.

فعالیت‌هایی که به آنها علاقه ‌مند هستید اما تا الان سراغشان نرفتید را آغاز کنید. کارهایی مثل یادگرفتن نقاشی ، نواخت یک سازی ، حل کردن پازل ، گل کاری و غیره. افزایش رضایت از زندگی باعث می شود حس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.

پیشنهاد می کنم این مطلب را هم بخوانید
15 نشانه عزت نفس بالا و پایین

داشتن باید های زیاد دشمن اعتماد به نفس

باید هایی مثل، باید همه را از خود راضی نگه دارم، همه‌ی اطرافیان باید به من علاقه داشته باشند، همه باید من را تحسین کنند، باید با همه رابطه خوبی داشته باشم باعث می‌شد نتوانیم خود را دوست داشته باشیم. هیج انسانی وجود ندارد که همه او را دوست داشته باشند و علاقمند به داشتن رابطه با او باشند.

توانایی خودتان را تقویت کنید.

هر انسانی توانمندی ها و استعدادهایی دارد که اگر آن‌ها را به درستی شناسایی کند می‌تواند به موفقیت‌های بسیاری برسد. رشد و پیشرفت اثر زیادی بر اعتماد به نفس ما دارد. پس سعی کنید استعدادهای خود را شناسایی و برای پرورش آن‌ها تلاش کنید.

خودتان را تشویق کنید تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

بابت کارهای مثبت و مفیدی که انجام می دهید به خودتان پاداش بدهید. پاداش می تواند یک جمله مثبت  مثل «تو خیلی کارت خوبه» باشد یا می‌تواند خرید وسیله ای که به آن علاقه مندید باشد و یا خوردن یک فنجان قهوه.

فعایت‌های دواطلبانه و تقویت اعتماد به نفس

شرکت کردن در خیریه ها و کمک به افراد نیازمند، محبت کردن به افرادی که دچار بیماری هستند باعث می‌شود احساس مفید و موثر بودن کنیم  و این احساس می‌تواند اعتماد به نفس ما را افزایش دهد.

هدف های واقعی و قابل دستیابی برای خود تعیین کنیم

تعیین هدف و تلاش و برنامه ریزی برای دستیابی به آن می‌تواند روی عزت نفس ما تاثیر بگذارد. نکته مهم این است که باید آن هدف معقول و منطقی باشد و انتظارات زیاده از حد از خود نداشته باشیم.

در صورتی که روش های فوق را به صورت پیوسته انجام دهید می توانید میزان اعتماد به نفس تان را افزایش دهد. اما اگر عدم اعتماد به نفس شدیدی دارید یا انجام این روش ها تاثیر زیادی روی عزت نفس شما نداشت، بهتر است از یک دکتر روانشناس کمک بگیرید.

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
error:
بستن