توسعه فردی و کوچینگ

چرا این روزها بیشتر از همیشه به مهارت های نرم احتیاج داریم؟

این روزها در فضای کسب و کار مدرن امروزی، مهارت های نرم حکم کلید طلایی برای موفقیت را دارند. بسیاری از صاحبان کسب و کارهای موفق و نیروهای متخصص و حرفه ای، با استفاده از این مهارتها توانسته اند پیشرفت های قابل توجهی داشته باشند. اما این مهارت چیست و چه فرقی با مهارت سخت دارد؟در ادامه این مطلب از دپارتمان توسعه فردی و کوچینگ مجله دکتر بهشتیان به این سوال پاسخ داده می شود.

مهارت های سخت همان هایی هستند که در مدرسه و دانشگاه یاد می گیرید و به عبارتی به صورت آکادمیک یا حتی غیر رسمی و خود آموز قابل یادگیری هستند. اینها همان هایی هستند که در رزومه تان می نویسید. در واقع اطلاعات تخصصی و مهارت هایی که برای انجام دادن شغلتان به آن ها نیاز دارید، جزو مهارت های سخت هستند. امروزه با تعداد زیاد فارغ التحصیلان دانشگاه ها و با وجود پلتفرم هایی مانند یوتیوب، به دست آوردن و داشتن مهارت های سخت دیگر مزیت فوق العاده ای نیست.

در طرف دیگر این مهارتها قرار دارند. اگر دنبال شغل بهتری هستید یا می خواهید ترفیع بگیرید، این مهارت ها همان هایی هستن که بهشان احتیاج دارید. این روزها کارفرماها دنبال چیزی بیشتر از مواردی که در رزومه تان نوشته اید، هستند. این مهارتها شامل مهارت هایی است به شما کمک می کنید ارتباط موثرتری با دیگران داشته باشید. مهارت هایی مثل مهارت های ارتباطی، توانایی کار گروهی، میزان انعطاف پذیری و سازگاری، مهارتهای مدیریت و رهبری، اخلاق حرفه ای، مدیریت تیم و … مثال هایی از این نوع مهارت ها هستند.

حالا چرا این مهارتها این قدر مهم هستند؟

۱. مهارت های سخت، بدون این مهارت به درد نمی خورند.

برای خیلی از موقعیت های شغلی، مهارت های فنی به تنهایی کافی نیستند. مثلا یک فروشنده هر چقدر هم که اطلاعات فنی و تخصصی در مورد محصول و بازار داشته باشد، اگر نتواند ارتباط درستی با مشتری بگیرد و مشتری را جذب کند و نگهدارد، فروشنده موفقی نخواهد بود. یا مثلا یک مدیر بازرگانی باید مهارت شنیدن داشته باشد، با کارمندانش ارتباط خوبی داشته باشد و تفکر خلاق داشته باشد. بنابراین اینکه شاگرد اول دانشگاه باشید یا متخصص ترین فرد در زمینه کاری تان باشید، به تنهایی کمکی نخواهد کرد.

۲. یادگیری و کسب مهارت های نرم سخت تر است.

با توجه به تعداد زیاد دانشگاه ها، امروزه تقریبا برای همه متقاضی ها یک صندلی در دانشگاه وجود دارد. بنابراین کسب دانش تخصصی در یک حوزه کار خیلی سختی نیست. مهارت های سخت به راحتی قابل آموزش هستند و هر کسی با صرف زمان کافی می تواند اطلاعات مورد نیاز برای انجام یک کار کسب کند. از طرف دیگر، یادگیری این مهارت چالشی تر است چون ربطی به دانش و تخصص فنی ندارند، بلکه به شخصیت و کاراکتر فرد بستگی دارند. برای توسعه این مهارتها فرد باید زیاد تلاش کند و آگاهانه برای رشد و توسعه فردی اش تمرین کند. هر چقدر هم که رزومه قوی داشته باشید، این مهارتها هستند که می توانند برگ برنده شما در برابر دیگر متقاضیان کار یا همکارانتان باشند.

مهارت ها

۳. محیط های کاری مدرن نیاز به روابط و تعاملات بین فردی دارند.

مهارت هایی مثل گوش دادن فعال، همکاری با دیگران، ارائه ایده های جدید و ارتباط با اعضای گروه، در محیط های کاری مدرن بسیار ارزشمند هستند. اگر مهارت قوی داشته باشید، در واقع به کارفرما و مدیر خود این اطمینان را می دهید که فردی کارآمد و تلاشگر هستید و محیط کاری را پویا و سالم نگه خواهید داشت.

۴. مدیریت و تعامل با مشتری ها

در بازار مدرن امروزی، مصرف کنندگان با انتخاب های بی شماری روبرو هستند. تکنولوژی های جدید مانند شبکه های اجتماعی و گوشی های هوشمند باعث شده اند افراد بتوانند هر اطلاعاتی که می خواهند درباره محصول مورد نظرشان به راحتی به دست بیاورند. بنابراین علاوه بر کیفیت و قیمت محصول، میزان و نحوه ارائه خدمات به مشتریان اهمیت بسیار زیادی در جذب و نگهداری مشتری پیدا کرده است. در واقع مصرف کننده ها برای انتخاب، علاوه بر قیمت و کیفیت به نحوه تعامل فروشندگان کالا و خدمات توجه می کنند و این مورد عامل مهمی در موفقیت یا شکست کسب و کارها پیدا کرده است.

۵. محیط های کاری آینده براساس این مهارتها شکل خواهند گرفت.

طبق پیش بینی متخصصان، خودکارسازی و هوش مصنوعی باعث شده اند شغل های بیشتری نیاز به این مهارتها داشته باشند. به عبارت دیگر، شغل هایی که نیاز به این مهارتها ندارند به راحتی توسط ماشین و هوش مصنوعی قابل اجرا هستند. بنابراین اگر می خواهید در بازار شغلی آینده جایگاهی داشته باشید، باید مهارت های خود را تقویت کنید.

انواع این مهارتها چیست؟

خب حالا که اهمیت این نوع مهارت ها را می دانید، به لیست زیر نگاهی بیندازید و ببینید کدام یک از مهارت ها را دارید و برای کسب کدام ها باید اقدام کنید.

  • مهارتهای ارتباطی (نوشتاری و شفاهی)
  • خلاقیت
  • همکاری
  • سازگاری
  • مثبت نگری
  • انتقادپذیری و یاد گرفتن از انتقادات
  • توانایی کار کردن در شرایط پرفشار و استرس زا
  • مدیریت زمان
  • همدلی
  • صحبت کردن در جمع و سخنرانی
  • کار تیمی و گروهی

مهارت های ارتباطی و توانایی ارتباط موثر با دیگر افراد سازمان (همکاران و مدیران) یکی از کلیدهای اصلی پیشرفت شغلی است. این کار نیاز به شناخت انواع تیپ های شخصیتی و توانایی سازگاری و مدیریت روابط با انواع شخصیت ها را دارد. به همین دلیل است که بسیاری از سازمان های معتبر قبل از استخدام نیرو از متقاضیان تست شخصیت می گیرند.

این کار علاوه بر اینکه به کارفرما کمک می کند موقعیت شغلی متناسب با شخصیت فرد را برایش در نظر بگیرد، می تواند پیش بینی کند که فرد متقاضی در آینده با دیگر همکارانش چه مشکلاتی خواهد داشت و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود. گرفتن تست های شخصیت یکی از دلایلی است که نشان می دهد این مهارت ها تا چه حد اهمیت دارند. آزمونهای شخصیت مانند آزمون نئو یا آزمون MMPI-2 از رایج ترین آزمون های شخصیت هستن که توسط سازمان ها استفاده می شوند.

برای کسب و تقویت مهارت های نرم چه کار کنم؟

در حال حاضر دوره های حضوری و آنلاین زیادی برای توسعه این مهارت ها و رشد و توسعه فردی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. همچنین با ایجاد ارتباط و شبکه سازی با افراد درون سازمان و بیرون سازمان و به چالش کشیدن خودتان با قبول کارهای جدید و چالشی، می توانید این مهارت هایتان را تقویت کنید.

همچنین می توانید با دادن تست های شخصیت مثل آزمون نئو یا MMPI-2 شناخت بهتری از شخصیت خودتان داشته باشید و با شناخت نقاط ضعف و قوت تان، مهارت های مورد نیازتان را تقویت کنید. دوره شخصیت شناسی دکتر بهشتیان با استفاده از سه آزمون معتبر MBTI، Neo و MMPI-2 می تواند دید کامل و جامعی درباره شخصیت تان به شما بدهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۱ رای
منبع
swisscontactspeindeedvirtualspeech

دکتر محمد بهشتیان

دکتر محمد بهشتیان روانشناس، روان درمانگر ، پژوهشگر ، مدرس، هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی، عضو سازمان نظام روانشناسی و انجمن روان پویشی و انجمن هیپنوتراپی آمریکا است. حدودا ۲ دهه است که در رویکردهای مختلف روان درمانی (روانپویشی، طرحواره درمانی، هیپنوتیزم درمانی و…) مشغول تدریس، تربیت روان درمانگر و مشاوره است. تربیت بیش از 1000 روان درمانگر، چاپ بیش از 40 عنوان کتاب، ثبت چندین نوآوری پژوهشی (از جمله دستگاه BWS ویژه هیپنوتیزم سریع) ، چاپ ده ها مقاله علمی پژوهشی، اجرای چندین طرح تحقیقاتی کشوری، برگزرای صدها کارگاه های تخصصی و عمومی؛ بخشی از فعالیت علمی اوست.
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا