عنوان کتاب : | وقتی فرد مهمی بیماری سختی دارد |
نویسنده : | دکتر مارج هیگارد |
مترجم : | دکتر محمد بهشتیان |
ناشر : | بهشتیان |
تعداد صفحات : | ۴۰ صفحه |
نوبت چاپ : | ۳ |
سال انتشار : | ۱۳۸۹ |
قطع : | رحلی |
کتاب حاضر با هدف کمک به کودکان در درک و بیان احساسات در هنگام بیماری شدید یکی از اعضای خانواده طراحی شده است. بیماری باعث بروز تغییرات بسیار در خانواده و نیز احساسات بسیار در مورد این تغییرات می شود. وقتی یکی از اعضای خانواده بیمار می شود، همه اعضای خانواده تحت تاثیر قرار می گیرند. و فرد بیمار بیشترین توجه را دریافت خواهد کرد. درنتیجه، یکی از اعضای خانواده ممکن است احساس کند که فراموش شده است، عضو دیگر برای برآورده کردن نیازهای سایر اعضای خانواده دست به کارهای خاصی می زند، یکی برای جایگزین کردن غم با شادی و تغییر فضای خانه ممکن است نقش دلقک را بازی کند. یکی هم ممکن است نقش یک فرد کامل را ایفا کند، فردی که می کوشد همه مشکلات سایر اعضای خانواده را حل کند.
به عبارت دیگر، تعادل خانواده بر هم می خورد و همه برای بازگرداندن خانواده به شرایط قبل تغییراتی را در نحوه رفتار و کردار خود ایجاد می کنند. هر کسی به شیوه خاص خود نسبت به بیماری واکنش می دهد، شیوه ای که به بهترین شکل وی را با سایر اعضای خانواده هماهنگ می کند. و نقش های اعضای خانواده تغییر می کند. در صورت طولانی شدن مدت بیماری، الگوهای رفتاری نادرست بزرگترها موجب شکل گیری نقش های ناسالم خواهد شد.
هنر به کودکان امکان بیان نمادین افکار، احساسات و برداشت های آنها در مورد خود و دیگران را می دهد. هنر به آنها نحوه تشخیص و بیان احساسات مربوط به تغییرات به وجود آمده در خانواده را می آموزد. با کمک هنر می توان تعارضات و اختلافات را حل کرد، اعتماد به نفس را افزایش داد و در عین حال مهارت های مواجهه با مشکلات و غلبه بر آنها را تقویت کرد.
در این کتاب، به منظور کمک به کودکان در درک بیماری و نحوه مواجهه با تغییرات ایجاد شده در اثر آن، مفاهیم آموزشی در شش بخش ارائه خواهند شد. هر کودک برای تکمیل کتابش به یک جعبه کوچک مداد شمعی نیاز دارد. نشان دادن احساسات با استفاده از مداد شمعی برای کودکان کم سن وسال آسان تر است. البته، کودکانی که سن بیشتری دارند می توانند از مداد رنگی نیز استفاده کنند.
ازکودکان بخواهید تصویری که کلمات هر صفحه در ذهنشان تداعی می کند، نقاشی کنند. به کودک هیچ پیشنهادی ارائه ندهید. بگذارید خودش موضوع نقاشی اش را انتخاب کند و هر موقع دلش خواست این کار را انجام دهد. به جای توجه به توانایی او در نقاشی بر بیان نظرات و احساساتش تأکید داشته باشید. در طی زمان های عاطفی دشوار، کودکان اغلب پسرفت می کنند، بدون هدف خط خطی می کنند، پاک می کنند، نقاشی های نامربوط می کشند. این کارها هیچ اشکالی ندارند، چرا که انجام آنها آغاز یافتن دریچه ای برای بیان افکار و احساسات ناگفتنی هستند.
نظرات
ناموجود