اختلالاتکودک و نوجوان

ترس از مدرسه: علائم، علل، تفاوت‌ها و روش‌های درمان

ترس از مدرسه یکی از مشکلات روان‌شناختی شایع در کودکان و نوجوانان است که می‌تواند بر عملکرد تحصیلی، روابط اجتماعی و سلامت روان آن‌ها تأثیر بگذارد. این مشکل در صورت عدم تشخیص و درمان به‌موقع، ممکن است به اضطراب شدید، افسردگی و حتی افت تحصیلی منجر شود. در این مقاله، به بررسی جامع ترس از مدرسه، علائم و نشانه‌ها، تفاوت‌های آن با سایر اختلالات کودکان، علل، میزان شیوع و روش‌های درمان می‌پردازیم.

ترس از مدرسه چیست؟

ترس از مدرسه (School Phobia) یا همان اضطراب مدرسه اصطلاحی است که برای توصیف حالت اضطراب یا ترس شدید کودک از رفتن به مدرسه به کار می‌رود. این ترس در کودکان می‌تواند به صورت امتناع از رفتن به مدرسه یا بروز علائم جسمانی مانند دل‌ درد و سردرد در هنگام آماده‌شدن برای مدرسه ظاهر شود. این مشکل معمولاً با شروع سال تحصیلی یا تغییرات مهم در زندگی کودک رخ می‌دهد، اما در برخی موارد، ممکن است دلیل مشخصی نداشته باشد.

ترس از مدرسه چیست؟

ترس از مدرسه با مشکلات دیگری مانند اضطراب جدایی، اختلال اضطراب اجتماعی یا اختلال سلوک اشتباه گرفته می‌شود، اما دارای ویژگی‌های خاصی است که آن را از سایر اختلالات متمایز می‌کند (منبع).

علائم و نشانه‌های ترس از مدرسه

کودکانی که از مدرسه می‌ترسند، ممکن است علائم زیر را نشان دهند:

۱. علائم رفتاری

  • امتناع مکرر از رفتن به مدرسه
  • گریه شدید یا اصرار به ماندن در خانه
  • مقاومت در برابر آماده‌ شدن برای مدرسه
  • ترک ناگهانی کلاس یا بازگشت زودهنگام به خانه

۲. علائم جسمانی

  • دل‌درد، سردرد یا حالت تهوع صبحگاهی
  • تعریق بیش از حد
  • احساس خستگی یا ضعف
  • تپش قلب یا درد قفسه سینه

مطلب پیشنهادی: روش درمان ترس از تاریکی در کودکان

۳. علائم عاطفی ترس از مدرسه

  • اضطراب یا ترس شدید هنگام فکر کردن به مدرسه
  • احساس ناامنی یا نگرانی از جدا شدن از والدین
  • خشم یا تحریک‌پذیری هنگام صحبت درباره مدرسه

علائم عاطفی کودک

۴. علائم تحصیلی و اجتماعی

  • افت تحصیلی یا کاهش تمرکز در کلاس
  • کناره‌گیری از فعالیت‌های گروهی
  • ناتوانی در برقراری ارتباط با همکلاسی‌ها

تفاوت‌های ترس از مدرسه با سایر اختلالات کودکان

اضطراب مدرسه ممکن است با برخی از اختلالات دیگر کودکان اشتباه گرفته شود. در اینجا به تفاوت‌های آن با چند اختلال رایج اشاره می‌کنیم:

۱. اضطراب جدایی

  • در اضطراب جدایی، کودک از جدا شدن از والدین یا مراقبان اصلی خود می‌ترسد، اما این ترس تنها به مدرسه محدود نیست.
  • در ترس از مدرسه، تمرکز اصلی ترس بر محیط مدرسه است و ممکن است حتی در حضور والدین هم کودک نخواهد به مدرسه برود.

مطلب پیشنهادی: ۶ راه علمی اثبات شده برای کاهش اضطراب کودک

۲. اختلال اضطراب اجتماعی

  • در اختلال اضطراب اجتماعی، کودک از حضور در جمع یا انجام فعالیت‌های اجتماعی می‌ترسد.
  • در اضطراب مدرسه، ترس عمدتاً به مدرسه مربوط است و ممکن است کودک در سایر موقعیت‌های اجتماعی احساس راحتی داشته باشد.

۳. اختلال سلوک

  • کودکان دارای اختلال سلوک معمولاً به دلیل رفتارهای نافرمانی یا پرخاشگرانه از مدرسه غیبت می‌کنند.
  • در ترس از مدرسه، غیبت به دلیل اضطراب یا ترس است و کودک رفتار نافرمانی خاصی نشان نمی‌دهد.

۴. افسردگی

  • در افسردگی، کودک ممکن است به طور کلی علاقه‌ای به فعالیت‌های روزمره، از جمله مدرسه، نداشته باشد.
  • در اضطراب مدرسه، کودک ممکن است فقط از مدرسه بترسد اما در سایر فعالیت‌ها شاد و پرانرژی باشد.

تفاوت‌های ترس از مدرسه با سایر اختلالات کودکان

علل ترس از مدرسه

اضطراب مدرسه می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. در ادامه به برخی از شایع‌ترین علل آن اشاره می‌کنیم:

۱. عوامل روان‌شناختی

  • اضطراب جدایی: کودکان خردسال ممکن است از جدا شدن از والدین خود بترسند.
  • اضطراب عملکردی: ترس از شکست یا عدم توانایی در برآورده کردن انتظارات تحصیلی.
  • تجارب منفی: تجربه یک اتفاق ناخوشایند در مدرسه، مانند سرزنش معلم یا تمسخر همکلاسی‌ها.

۲. عوامل محیطی

  • محیط مدرسه: وجود معلمان سختگیر، جو رقابتی یا فشار بیش از حد برای موفقیت می‌تواند عامل ترس باشد.
  • قلدری: کودکان ممکن است به دلیل تجربه قلدری یا زورگویی از طرف همکلاسی‌ها از رفتن به مدرسه بترسند.
  • تغییرات محیطی: تغییر مدرسه، نقل مکان به محل جدید یا حضور در مدرسه‌ای با زبان یا فرهنگ متفاوت.

۳. عوامل خانوادگی

  • مشکلات خانوادگی: اختلافات زناشویی، طلاق یا بیماری یکی از اعضای خانواده می‌تواند باعث افزایش اضطراب کودک شود.
  • حمایت بیش از حد والدین: والدینی که بیش از حد از کودک محافظت می‌کنند ممکن است ناخواسته احساس وابستگی و ناامنی را در او تقویت کنند.

۴. عوامل بیولوژیکی

  • برخی اختلالات روان‌شناختی مانند اضطراب عمومی یا اختلال وسواس فکری-عملی ممکن است زمینه‌ساز اضطراب مدرسه باشند.

میزان شیوع ترس از مدرسه

ترس از مدرسه در میان کودکان نسبتاً شایع است و تخمین زده می‌شود که بین ۱ تا ۵ درصد از کودکان مدرسه‌ای این مشکل را تجربه می‌کنند. این ترس بیشتر در کودکان ۵ تا ۷ ساله (شروع مدرسه) و ۱۰ تا ۱۴ ساله (انتقال به مقاطع بالاتر) مشاهده می‌شود. دختران و پسران به یک اندازه ممکن است به این مشکل دچار شوند، اما نحوه بروز علائم ممکن است متفاوت باشد.

روش‌های درمان ترس از مدرسه

درمان اضطراب مدرسه نیازمند رویکردی چندجانبه است که شامل همکاری والدین، معلمان و متخصصان روان‌شناسی باشد. در ادامه به روش‌های درمان اشاره می‌کنیم:

۱. مشاوره روان‌شناختی

  • رفتاردرمانی شناختی (CBT): این روش به کودک کمک می‌کند تا افکار منفی مرتبط با مدرسه را شناسایی کرده و آن‌ها را با افکار مثبت جایگزین کند. همچنین مهارت‌های مقابله با اضطراب را تقویت می‌کند.
  • درمان مواجهه‌ای: کودک به تدریج با موقعیت‌های اضطراب‌آور مدرسه مواجه می‌شود تا ترس او کاهش یابد.

مطلب پیشنهادی: راهنمای انتخاب و معرفی بهترین روانشناس کودک

روش‌های درمان ترس از مدرسه

۲. رویکردهای خانوادگی

  • آموزش والدین: والدین باید یاد بگیرند که چگونه از رفتارهای تقویت‌کننده ترس خودداری کنند. برای مثال، نباید به کودک اجازه دهند که به‌راحتی در خانه بماند.
  • کاهش وابستگی: والدین می‌توانند با ایجاد استقلال در کودک، از وابستگی بیش از حد به خود جلوگیری کنند.

۳. مدیریت محیط مدرسه

  • حمایت معلمان: معلمان باید محیطی امن و دوستانه برای کودک فراهم کنند و از سرزنش یا قضاوت او خودداری کنند.
  • برنامه‌های ضدقلدری: مدارس می‌توانند با اجرای برنامه‌هایی برای پیشگیری از قلدری، احساس امنیت را در کودکان افزایش دهند.

۴. دارو درمانی ترس از مدرسه

در موارد شدید که اضطراب مدرسه با اختلالات اضطرابی همراه است، ممکن است از داروهایی مانند مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRIs) برای کاهش اضطراب استفاده شود. این داروها باید تحت نظر پزشک تجویز شوند.

۵. تکنیک‌های آرام‌سازی

  • تمرینات تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا می‌توانند به کاهش اضطراب کودک کمک کنند.

۶. بازگشت تدریجی به مدرسه

در برخی موارد، کودک می‌تواند با برنامه‌ای تدریجی و انعطاف‌پذیر به مدرسه بازگردد. برای مثال، ابتدا چند ساعت در روز در مدرسه حضور داشته باشد و به تدریج زمان بیشتری را در مدرسه بگذراند.

نتیجه‌گیری

ترس از مدرسه یک مشکل شایع اما قابل درمان در کودکان و نوجوانان است که می‌تواند ناشی از عوامل روان‌شناختی، محیطی، خانوادگی یا بیولوژیکی باشد. تشخیص زودهنگام و استفاده از روش‌های درمانی مناسب می‌تواند به کودک کمک کند تا بر این ترس غلبه کرده و تجربه‌ای مثبت از مدرسه داشته باشد. همکاری والدین، معلمان و متخصصان روان‌شناسی در این مسیر بسیار حیاتی است. با ایجاد محیطی امن و حمایت‌کننده، کودکان می‌توانند بر اضطراب خود فائق آیند و به موفقیت تحصیلی و اجتماعی دست یابند.

سوالات متداول

  1. ترس از مدرسه چیست؟
    ترس از مدرسه به اضطراب یا ترس شدید کودک از رفتن به مدرسه گفته می‌شود که ممکن است با امتناع از حضور در مدرسه یا علائم جسمانی مانند دل‌درد و سردرد همراه باشد.
  2. علائم اضطراب مدرسه چیست؟
    امتناع از مدرسه رفتن، گریه زیاد، شکایت از علائم جسمانی (مانند دل‌درد یا حالت تهوع) و اضطراب شدید هنگام فکر کردن به مدرسه.
  3. آیا اضطراب مدرسه جدی است؟
    بله، اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به افت تحصیلی، اضطراب مزمن یا مشکلات اجتماعی و روانی شود.
  4. چگونه می‌توان به کودک کمک کرد؟
    با کودک صحبت کنید، علت ترس را شناسایی کنید، با معلمان و مشاوران مدرسه همکاری کنید و در صورت نیاز از روان‌شناس کودک کمک بگیرید.
  5. آیا این مشکل خودبه‌خود رفع می‌شود؟
    گاهی با گذشت زمان و حمایت مناسب بهبود می‌یابد، اما در موارد شدید نیاز به درمان تخصصی دارد.
  6. چه تفاوتی بین ترس از مدرسه و اضطراب جدایی وجود دارد؟
    در اضطراب جدایی، ترس از جدا شدن از والدین است، اما در ترس از مدرسه، تمرکز اصلی بر محیط مدرسه است.
  7. آیا قلدری در مدرسه می‌تواند باعث اضطراب مدرسه شود؟
    بله، تجربه قلدری یا زورگویی یکی از عوامل شایع ایجاد ترس از مدرسه است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
healthychildrenstudymy.clevelandclinicembarkbhfearofnpistanbul

دکتر محمد بهشتیان

دکتر محمد بهشتیان روانشناس، روان درمانگر ، پژوهشگر ، مدرس، هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی، عضو سازمان نظام روانشناسی و انجمن روان پویشی و انجمن هیپنوتراپی آمریکا است. حدودا ۲ دهه است که در رویکردهای مختلف روان درمانی (روانپویشی، طرحواره درمانی، هیپنوتیزم درمانی و…) مشغول تدریس، تربیت روان درمانگر و مشاوره است. تربیت بیش از 1000 روان درمانگر، چاپ بیش از 40 عنوان کتاب، ثبت چندین نوآوری پژوهشی (از جمله دستگاه BWS ویژه هیپنوتیزم سریع) ، چاپ ده ها مقاله علمی پژوهشی، اجرای چندین طرح تحقیقاتی کشوری، برگزرای صدها کارگاه های تخصصی و عمومی؛ بخشی از فعالیت علمی اوست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا