ویژگی های شخصیت و بازی های کودک ۱۸ تا ۲۱ ماهه
در سن ۱۸ تا ۲۱ ماهگی، کودکان به مرحلهای از رشد میرسند که در آن استقلال و خودمختاری نقش بسیار پررنگی در زندگی آنها پیدا میکند. در این دوره، کودکان به شدت به دنبال تجربه کردن و انجام کارها به تنهایی هستند و این تمایل طبیعی به استقلال، بخشی از فرآیند رشد آنهاست. والدین در این مرحله با چالشهایی مواجه میشوند که نیازمند صبر و درک عمیق از نیازهای کودک است. این دوره، زمانی است که کودک شروع به کشف مرزهای خود و دنیای اطراف میکند و والدین باید از طریق هدایت و تشویق، او را در مسیر صحیح راهنمایی کنند.
ویژگیهای استقلال و خودمختاری در کودکان ۱۸ تا ۲۱ ماهه
۱. افزایش توانایی انجام کارهای ساده به تنهایی
کودکان در این سن به تدریج توانایی انجام برخی کارهای ساده و روزمره را به تنهایی پیدا میکنند. برای مثال، آنها ممکن است بخواهند خودشان لباسهایشان را بپوشند، از قاشق برای غذا خوردن استفاده کنند یا حتی دندانهایشان را با کمک والدین مسواک بزنند. این تلاشها برای انجام کارهای شخصی، بخش مهمی از فرآیند خودمختاری کودک است و به تقویت حس توانایی و اعتماد به نفس او کمک میکند.
۲. میل به کنترل محیط اطراف
در این سن، کودکان میخواهند کنترل بیشتری بر محیط اطراف خود داشته باشند. آنها ممکن است بخواهند در تصمیمگیریهای کوچک مانند انتخاب لباس یا اسباببازیها مشارکت کنند. این رفتار نشاندهنده رشد شناختی و تلاش کودک برای اعمال نظر و تجربهی احساس استقلال است. والدین میتوانند با ارائه گزینههای محدود به کودک، به او فرصت انتخاب بدهند تا بدون ایجاد آشفتگی در امور روزمره، او را در مسیر خودمختاری هدایت کنند.
۳. افزایش استفاده از “نه”
یکی از نشانههای بارز این دوره، افزایش استفاده از کلمه “نه” توسط کودکان است. آنها از طریق این واژه سعی میکنند استقلال خود را ابراز کنند و نشان دهند که میخواهند کنترل بیشتری بر تصمیمات خود داشته باشند. این رفتار بخشی طبیعی از رشد روانی کودک است و والدین باید با صبر و درک به این مرحله پاسخ دهند. به جای مواجهه با برخوردهای تند، والدین میتوانند با ارائه انتخابهای جایگزین و محدود، به او کمک کنند تا همچنان حس کنترل و استقلال خود را حفظ کند (+).
مطلب پیشنهادی: رشد اجتماعی و عاطفی کودک ۱۸ تا ۲۱ ماهه
۴. کشف و کاوش بیشتر در محیط
کودکان ۱۸ تا ۲۱ ماهه، به شدت به کاوش و تجربههای جدید علاقه نشان میدهند. آنها به دنبال شناخت محیط اطراف خود هستند و از طریق تعامل با اشیاء و فضاهای جدید، مهارتهای شناختی و حرکتی خود را تقویت میکنند. این میل به کاوش از جمله نشانههای رشد استقلال و خودمختاری است. والدین باید محیطی امن و مناسب برای کودک فراهم کنند تا او بتواند به طور آزادانه به کشف و تجربه بپردازد.
۵. نقش بازی در تقویت خودمختاری
بازی یکی از مهمترین راههای پرورش استقلال در کودکان است. بازیهای تخیلی و نمادین به کودکان این امکان را میدهند تا نقشهای مختلف را امتحان کنند و احساس کنترل و تسلط بیشتری بر دنیای خود پیدا کنند. برای مثال، کودک ممکن است با عروسکهای خود وانمود کند که در حال غذا دادن به آنها است، یا ممکن است نقش یک راننده یا آشپز را در یک بازی تخیلی بازی کند. این نوع بازیها به کودک کمک میکنند تا تواناییهای خود را در تصمیمگیری و انجام کارها تقویت کند.
۶. مخالفت و آزمایش مرزها
کودکان در این سن ممکن است به طور مکرر با محدودیتها و قوانین والدین مخالفت کنند. آنها سعی میکنند مرزهای خود و دیگران را بیازمایند و بفهمند که تا چه حد میتوانند مستقل عمل کنند. این رفتار بخشی طبیعی از فرآیند رشد استقلال است و والدین باید با هدایت صحیح و تعیین مرزهای آشکار و منطقی، به کودک کمک کنند تا به تدریج مفهوم محدودیتها را درک کند.
راهکارهایی برای تقویت استقلال کودک
۱. ایجاد فرصتهای روزانه برای استقلال
والدین میتوانند با فراهم کردن فرصتهایی برای انجام کارهای ساده روزمره مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن یا جمع کردن اسباببازیها به کودک کمک کنند تا اعتماد به نفس بیشتری در انجام کارهای شخصی خود پیدا کند. این کارها باید در سطح توانایی کودک باشند تا او احساس موفقیت کند.
۲. ارائه انتخابهای محدود
به جای این که به کودک بگویید “چه چیزی میخواهی؟”، دو گزینه محدود به او بدهید. برای مثال، میتوانید بپرسید “این لباس را میخواهی یا آن یکی را؟”. این کار باعث میشود کودک احساس کند که در تصمیمگیریهایش نقشی دارد ولی همچنان در چارچوبی که شما تعیین میکنید عمل میکند.
۳. تشویق به بازیهای مستقل
بازیهای مستقل به کودکان کمک میکنند تا خلاقیت و تواناییهای خود را تقویت کنند. والدین میتوانند اسباببازیهایی که کودک به تنهایی میتواند با آنها بازی کند، مانند بلوکهای ساختمانی، پازلهای ساده یا عروسکها را در اختیار کودک قرار دهند تا او بتواند تواناییهای خود را به کار گیرد و بدون نیاز به کمک بزرگسالان بازی کند (+).
۴. صبوری و درک در برابر مخالفتها
مخالفتهای کودک با قوانین و محدودیتها بخشی طبیعی از فرآیند رشد اوست. والدین باید به جای عصبانیت، با صبر و درک به این رفتارها پاسخ دهند. میتوانند به آرامی توضیح دهند که چرا برخی از کارها مجاز نیستند و به جای آن گزینههای جایگزین را به کودک ارائه دهند.
۵. ایجاد محیطی امن برای کاوش و تجربه
کودکان ۱۸ تا ۲۱ ماهه علاقه زیادی به کاوش دارند. والدین باید محیطی امن و مناسب برای کودک فراهم کنند تا او بتواند بدون نگرانی به کشف و تجربه بپردازد. جلوگیری از دسترسی کودک به اشیاء خطرناک و ایجاد فضاهایی که او بتواند به راحتی در آن حرکت کند، به کودک کمک میکند تا با اعتماد بیشتری محیط پیرامونش را کشف کند.
مطلب پیشنهادی: رشد شناختی و حرکتی کودک ۱۸ تا ۲۱ ماهه
۶. تشویق به حل مسئله
به جای این که فوراً به کمک کودک بشتابید، اجازه دهید او ابتدا خودش تلاش کند تا مسئلهای را حل کند. برای مثال، اگر کودک در تلاش است تا یک اسباببازی را از جعبهای بیرون بیاورد، به جای این که بلافاصله آن را برایش انجام دهید، او را تشویق کنید که خودش تلاش کند. این کار به کودک کمک میکند تا مهارتهای حل مسئلهاش را تقویت کند و به اعتماد به نفس بیشتری دست یابد.
در سن ۱۸ تا ۲۱ ماهگی، کودکان به مرحلهای از رشد میرسند که در آن استقلال و خودمختاری بیش از پیش نمود پیدا میکند. این دوره برای والدین میتواند چالشبرانگیز باشد، اما با فراهم کردن محیطی امن، تشویق به انجام کارهای کوچک به تنهایی، ارائه انتخابهای محدود و صبوری در برابر مخالفتها، والدین میتوانند به کودک کمک کنند تا به تدریج مهارتهای لازم برای استقلال و خودمختاری را یاد بگیرد. این مرحله از زندگی کودک، فرصتی ارزشمند برای تقویت اعتماد به نفس و تواناییهای اوست و والدین با هدایت صحیح میتوانند نقش مهمی در موفقیت این فرآیند ایفا کنند.
بازی و خلاقیت در کودکان ۱۸ تا ۲۱ ماهه
در سن ۱۸ تا ۲۱ ماهگی، کودکان به مرحلهای از رشد میرسند که در آن بازی و خلاقیت به شکلی ویژه و پررنگ ظاهر میشوند. در این دوره، کودکان از طریق بازی نه تنها سرگرم میشوند، بلکه مهارتهای شناختی، حرکتی و اجتماعی خود را نیز تقویت میکنند. بازی در این سن به عنوان ابزاری طبیعی برای یادگیری و کشف دنیای اطراف عمل میکند و خلاقیت کودک را به شکل قابل توجهی پرورش میدهد. والدین میتوانند با توجه به نیازهای کودک و فراهم کردن محیط مناسب، نقش کلیدی در تقویت خلاقیت و رشد همهجانبه او داشته باشند.
ویژگیهای بازی و خلاقیت در سن ۱۸ تا ۲۱ ماهگی
۱. بازیهای نمادین و تخیلی
در این سن، کودکان شروع به بازیهای نمادین و تخیلی میکنند. آنها ممکن است با استفاده از اسباببازیهای ساده، نقش شخصیتهای مختلف را بازی کنند و دنیای خیالی خود را بسازند. برای مثال، ممکن است عروسکی را مثل یک نوزاد در آغوش بگیرند و به او غذا دهند، یا با یک جعبهی خالی وانمود کنند که در حال رانندگی هستند. این نوع بازیها به کودک کمک میکنند تا خلاقیت و تخیل خود را تقویت کنند و از طریق بازی نمادین، مهارتهای اجتماعی و زبانی خود را بهبود بخشند.
۲. بازیهای حرکتی و تقویت مهارتهای فیزیکی
کودکان ۱۸ تا ۲۱ ماهه به شدت به بازیهای حرکتی علاقه نشان میدهند. بازیهایی مانند دویدن، پریدن، غلتیدن و بالا رفتن از موانع ساده، به تقویت مهارتهای حرکتی درشت آنها کمک میکند. این بازیها نه تنها باعث تقویت عضلات و هماهنگی حرکتی میشوند، بلکه اعتماد به نفس کودک را نیز افزایش میدهند. والدین میتوانند با فراهم کردن فضاهای باز و امن برای بازیهای حرکتی، به رشد فیزیکی و خلاقیت کودک کمک کنند.
۳. بازیهای ساختنی و حل مسئله
کودکان در این سن علاقه زیادی به بازیهایی دارند که شامل ساختن و حل مسئله هستند، مانند چیدن بلوکها، پازلهای ساده و جفت کردن اشکال. این نوع بازیها به کودک کمک میکنند تا تواناییهای شناختی خود را به کار بگیرد و مهارتهای حل مسئلهاش را تقویت کند. همچنین، بازیهای ساختنی نه تنها باعث تقویت خلاقیت کودک میشوند، بلکه به او کمک میکنند تا مفهوم تعادل، اندازه و ترتیب را نیز یاد بگیرد.
۴. بازیهای اجتماعی و تقویت مهارتهای ارتباطی
در این سن، کودکان شروع به تعامل بیشتر با دیگران میکنند. بازیهایی که نیاز به همکاری، نوبتگیری و اشتراکگذاری دارند، به آنها کمک میکنند تا مهارتهای اجتماعی و ارتباطی خود را تقویت کنند. بازیهای گروهی با کودکان همسن و سال یا حتی بازی با والدین، فرصتی عالی برای کودک فراهم میکند تا یاد بگیرد چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند و احساسات خود را به اشتراک بگذارد.
۵. کشف و تجربه از طریق بازی
کودکان ۱۸ تا ۲۱ ماهه به شدت کنجکاو هستند و از طریق بازی به کشف دنیای اطراف خود میپردازند. آنها از طریق دست زدن، لمس کردن، بو کردن و شنیدن به تجربههای جدید دست میزنند و دنیای پیرامون خود را بهتر میشناسند. برای مثال، بازی با خمیر بازی یا نقاشی با انگشت به کودکان این امکان را میدهد که با بافتها، رنگها و اشکال مختلف آشنا شوند و خلاقیت خود را به کار بگیرند.
راهکارهایی برای تقویت خلاقیت در کودکان ۱۸ تا ۲۱ ماهه
۱. فراهم کردن مواد و وسایل متنوع برای بازی
اسباببازیهای متنوع و محرک میتوانند به کودک کمک کنند تا خلاقیت و تخیل خود را بروز دهد. اسباببازیهای ساده مانند بلوکهای ساختمانی، خمیر بازی، ابزارهای موسیقی ساده و کتابهای تصویری به کودک این امکان را میدهند که با آنها به شکلهای مختلف بازی کند و دنیای خیالی خود را بسازد.
۲. تشویق به بازیهای آزاد و بدون محدودیت
بازیهای آزاد به کودک این فرصت را میدهند که بدون محدودیتهای خاص، به طور خلاقانه با محیط و اسباببازیهای خود بازی کند. والدین میتوانند با فراهم کردن فضایی ایمن و مناسب، به کودک اجازه دهند تا آزادانه بازی کند و خلاقیت خود را در قالب داستانها و نقشهای مختلف بروز دهد (+).
۳. استفاده از مواد طبیعی و محیط اطراف
محیط اطراف و مواد طبیعی مانند برگها، سنگها، آب و شن میتوانند به عنوان ابزارهای بازی خلاقانه برای کودک عمل کنند. والدین میتوانند کودک را به بیرون از خانه ببرند و اجازه دهند او با استفاده از این مواد طبیعی به کشف و تجربه بپردازد. این نوع بازیها به کودک کمک میکنند تا با طبیعت ارتباط برقرار کند و حس کنجکاوی و خلاقیت خود را تقویت کند.
۴. تشویق و تحسین خلاقیت کودک
هر زمانی که کودک خلاقیت خود را به نمایش گذاشت، والدین باید او را تشویق و تحسین کنند. این تشویقها به کودک انگیزه میدهد تا به خلاقیت خود ادامه دهد و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند. برای مثال، اگر کودک نقاشی سادهای کشید یا با اسباببازیهای خود داستانی ساخت، والدین میتوانند با تشویق و نشان دادن علاقه به کارهای او، خلاقیتش را تقویت کنند.
۵. ایجاد فرصتهایی برای بازیهای گروهی
بازیهای گروهی به کودکان کمک میکنند تا علاوه بر خلاقیت، مهارتهای اجتماعی و همکاری را نیز تقویت کنند. والدین میتوانند به کودک فرصت دهند تا با همسن و سالان خود بازی کند و از طریق تعامل با دیگران، یاد بگیرد که چگونه خلاقیت خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.
بازیهای مناسب برای کودکان ۱۸ تا ۲۱ ماهه
۱. پازلهای ساده و چیدن بلوکها
این بازیها به کودک کمک میکنند تا مهارتهای حل مسئله و هماهنگی دست و چشم خود را تقویت کند. همچنین، خلاقیت کودک در ساختن اشکال جدید و متنوع با بلوکها به کار گرفته میشود.
۲. بازی با خمیر بازی و نقاشی با انگشت
این بازیها به کودک اجازه میدهند تا با بافتها و رنگهای مختلف بازی کند و خلاقیت خود را از طریق خلق آثار هنری به نمایش بگذارد.
۳. بازیهای تخیلی با عروسکها و وسایل آشپزی
کودکان میتوانند با عروسکها و وسایل آشپزی کوچک به بازیهای تخیلی بپردازند و نقشهای مختلف را تجربه کنند. این نوع بازیها به تقویت خلاقیت و مهارتهای اجتماعی کودک کمک میکنند.
۴. بازیهای حرکتی مانند پرتاب توپ یا بالا رفتن از موانع ساده
این نوع بازیها به کودک کمک میکنند تا انرژی خود را به شکل سالمی تخلیه کند و مهارتهای حرکتی خود را تقویت کند (+).
۵. خواندن و تکرار داستانهای ساده
خواندن کتابهای تصویری ساده و تشویق کودک به تکرار داستانها نه تنها مهارتهای زبانی کودک را تقویت میکند، بلکه به او کمک میکند تا خلاقیت خود را در قالب داستانگویی به کار بگیرد.
در سن ۱۸ تا ۲۱ ماهگی، بازی و خلاقیت به یکی از مهمترین ابزارهای یادگیری و رشد کودکان تبدیل میشود. بازیهای نمادین، حرکتی و ساختنی به کودکان کمک میکنند تا مهارتهای شناختی، حرکتی و اجتماعی خود را تقویت کنند و از طریق بازیهای آزاد و تخیلی، خلاقیت خود را بروز دهند. والدین با فراهم کردن محیطی غنی و متنوع برای بازی و تشویق کودک به تجربهها و کاوشهای جدید، میتوانند نقش مؤثری در رشد خلاقیت و توانمندیهای کودک خود داشته باشند.
رشد اخلاقی و درک قوانین ساده در کودکان ۱۸ تا ۲۱ ماهه
در سن ۱۸ تا ۲۱ ماهگی، کودکان به مرحلهای از رشد میرسند که در آن شروع به درک ابتدایی از مفاهیم اخلاقی و قوانین ساده میکنند. هرچند درک آنها از درست و غلط هنوز سطحی است، اما این دوره زمانی است که پایههای اولیه رشد اخلاقی و رعایت قوانین در ذهن کودک شکل میگیرد. کودکان از طریق مشاهده رفتارهای بزرگسالان، واکنش به تشویقها و تذکرات، و تجربههای شخصی، به تدریج یاد میگیرند که برخی از رفتارها پذیرفته شده و برخی دیگر ناپسند هستند. در این سن، نقش والدین و مراقبان در راهنمایی کودک برای درک این مفاهیم بسیار حیاتی است.
ویژگیهای رشد اخلاقی در کودکان ۱۸ تا ۲۱ ماهه
۱. درک ابتدایی از درست و غلط
کودکان در این سن به تدریج متوجه میشوند که برخی از رفتارها مثبت تلقی میشوند و برخی دیگر از سوی بزرگسالان با مخالفت روبهرو میشوند. برای مثال، اگر کودک چیزی را بیاجازه بردارد یا رفتار ناپسندی نشان دهد، با تذکر یا واکنش منفی از سوی والدین مواجه میشود. این واکنشها به کودک کمک میکنند تا به تدریج تفاوت بین رفتارهای قابل قبول و غیرقابل قبول را دریابد.
۲. تقلید از رفتارهای بزرگسالان
کودکان ۱۸ تا ۲۱ ماهه به شدت از رفتارهای والدین و اطرافیان خود تقلید میکنند. این تقلید یکی از اصلیترین راههای یادگیری رفتارهای اخلاقی است. کودکان به سرعت رفتارهایی مانند مهربانی، صداقت، همکاری و احترام را از والدین خود میآموزند. اگر والدین با احترام با دیگران رفتار کنند، کودک نیز به مرور زمان این رفتارها را فرا خواهد گرفت.
۳. پاسخ به تشویق و تذکر
کودکان در این سن به شدت نسبت به تشویقها و تذکرات والدین و بزرگسالان حساس هستند. وقتی کودکی رفتار مثبتی مانند کمک به دیگران یا پیروی از قوانین نشان میدهد و تشویق میشود، این رفتار تقویت میشود و او تمایل بیشتری به تکرار آن خواهد داشت. از طرف دیگر، تذکرهای ملایم و توضیحات کوتاه درباره رفتارهای ناپسند، به کودک کمک میکنند تا به تدریج بفهمد چه رفتارهایی نامطلوب هستند.
۴. مفهوم “نه” و محدودیتها
کودکان در این سن به تدریج مفهوم “نه” و قوانین ساده را درک میکنند. آنها یاد میگیرند که برخی از کارها محدودیت دارند و نمیتوانند هر چیزی را که میخواهند انجام دهند. برای مثال، ممکن است یاد بگیرند که نباید بدون اجازه به خیابان بروند یا نباید با وسایل خطرناک بازی کنند. این دوره زمانی است که کودکان از طریق تکرار و توضیحات والدین، به تدریج به درک عمیقتری از محدودیتها دست مییابند.
۵. احساس همدلی اولیه
در این سن، کودکان شروع به نشان دادن نشانههای اولیه همدلی میکنند. آنها ممکن است اگر ببینند کسی ناراحت یا آسیبدیده است، واکنش نشان دهند، مثلاً با لمس کردن یا در آغوش گرفتن آن شخص. این رفتارهای همدلانه هرچند ابتدایی هستند، اما پایههای اولیهی رشد اخلاقی و درک احساسات دیگران را تشکیل میدهند.
درک قوانین ساده توسط کودکان ۱۸ تا ۲۱ ماهه
۱. پذیرش دستورات ساده
کودکان در این سن قادر به درک دستورات ساده و کوتاه هستند. برای مثال، والدین میتوانند از جملاتی مانند “دست نزن”، “بیا اینجا” یا “توپ را بردار” استفاده کنند. این دستورات به کودک کمک میکنند تا مفهوم پیروی از قوانین را به تدریج فرا بگیرد. همچنین، ثبات در اجرای قوانین و تکرار مداوم آنها به کودک کمک میکند تا به مرور زمان این دستورات را بهتر درک کند.
۲. مفهوم نوبتگیری و اشتراکگذاری
کودکان ۱۸ تا ۲۱ ماهه به تدریج با مفهوم نوبتگیری و اشتراکگذاری آشنا میشوند. این مفاهیم ابتدا برای آنها دشوار است، چرا که کودکان در این سن هنوز به شدت خودمحور هستند، اما با تکرار و تشویق والدین، میتوانند یاد بگیرند که باید نوبت دیگران را رعایت کنند و اشیاء را با دیگران به اشتراک بگذارند.
۳. پایداری در اجرای قوانین
کودکان در این سن به تکرار و پایداری برای یادگیری نیاز دارند. والدین باید قوانین را به طور مداوم و بدون تناقض اجرا کنند تا کودک به تدریج آنها را درک و رعایت کند. اگر قانونی یک بار اعمال شود و بار دیگر نادیده گرفته شود، کودک دچار سردرگمی میشود و یادگیری او به تأخیر میافتد.
۴. تشویق رفتارهای مثبت
هر زمانی که کودک قوانین را رعایت کند یا رفتار مثبتی نشان دهد، والدین باید او را تشویق کنند. این تشویق میتواند به صورت کلامی (“آفرین!”) یا با استفاده از تشویقهای غیرکلامی مانند بغل کردن یا لبخند باشد. این کار باعث میشود کودک احساس موفقیت و رضایت کند و تمایل بیشتری به تکرار آن رفتار مثبت داشته باشد.
۵. استفاده از زبان ساده و قابل فهم
برای درک بهتر قوانین، والدین باید از زبان ساده و جملات کوتاه استفاده کنند. کودکان در این سن هنوز توانایی درک جملات پیچیده را ندارند، بنابراین بهتر است والدین به جای توضیحات طولانی، از جملاتی مانند “اینجا ندو” یا “آب نریز” استفاده کنند.
راهکارهایی برای والدین در تقویت رشد اخلاقی
۱. تشویق به رفتارهای مثبت
هر بار که کودک رفتار مثبتی از خود نشان میدهد، والدین باید او را تشویق کنند. این تشویقها به کودک انگیزه میدهند تا رفتارهای مثبت خود را تکرار کند. همچنین، به کودک احساس موفقیت میدهند که برای رشد اعتماد به نفس او بسیار مهم است.
۲. صبوری و درک در برابر رفتارهای ناپسند
کودکان در این سن ممکن است گاهی اوقات رفتارهای ناپسندی از خود نشان دهند، اما والدین باید با صبوری و درک به این رفتارها پاسخ دهند. به جای تنبیه شدید، بهتر است والدین به آرامی به کودک توضیح دهند که چرا آن رفتار ناپسند است و چه رفتار جایگزینی مناسب است.
۳. ایجاد محیطی پایدار و قانونمند
کودکان در محیطهایی که قوانین مشخص و ثابتی دارند، بهتر یاد میگیرند. والدین باید قوانینی ساده و قابل درک برای کودک وضع کنند و آنها را به طور مداوم رعایت کنند. پایداری در اجرای قوانین باعث میشود کودک متوجه شود که چه رفتاری از او انتظار میرود.
۴. الگو بودن برای کودک
کودکان در این سن به شدت از والدین خود تقلید میکنند. والدین باید تلاش کنند تا با رفتارهای خود الگوی مناسبی برای کودک باشند. اگر والدین رفتارهای اخلاقی مانند احترام به دیگران، مهربانی و رعایت قوانین را نشان دهند، کودک نیز به تدریج آنها را یاد خواهد گرفت.
۵. استفاده از بازیهای آموزشی
بازیهای سادهای که شامل رعایت قوانین و نوبتگیری هستند، میتوانند به کودک کمک کنند تا مفاهیم اخلاقی را بهتر درک کند. بازیهایی مانند پرتاب توپ به نوبت یا بازیهای گروهی ساده به کودک کمک میکنند تا علاوه بر سرگرم شدن، مفاهیم اخلاقی و اجتماعی را نیز یاد بگیرد.
در سن ۱۸ تا ۲۱ ماهگی، کودکان به تدریج شروع به درک مفاهیم اخلاقی و قوانین ساده میکنند. این مرحله از رشد برای آنها فرصتی است تا از طریق مشاهده، تقلید و تجربه، یاد بگیرند که چه رفتارهایی پذیرفته شده و چه رفتارهایی نامناسب است. والدین با تشویق رفتارهای مثبت، صبوری در برابر مخالفتها و ایجاد محیطی پایدار و قانونی، میتوانند به کودک کمک کنند تا این مفاهیم را بهتر درک کند و به تدریج به فردی با اخلاق و مسئولیتپذیر تبدیل شود.
نتیجهگیری
در سن ۱۸ تا ۲۱ ماهگی، کودکان در سه حوزه مهم استقلال، بازی و رشد اخلاقی پیشرفتهای قابل توجهی را تجربه میکنند. در این دوره، آنها به سمت خودمختاری بیشتری حرکت میکنند، تلاش میکنند کارهای سادهای را به تنهایی انجام دهند و شروع به درک ابتدایی از قوانین و مفاهیم اخلاقی مینمایند. بازی در این سن نقش اساسی در رشد شناختی، حرکتی و اجتماعی آنها ایفا میکند و خلاقیت و تخیلشان از طریق بازیهای نمادین و حرکتی شکوفا میشود. همچنین، کودکان از طریق مشاهده و تقلید از رفتار بزرگسالان و واکنش به تشویقها و تذکرات، اولین قدمهای خود را برای درک درست و غلط و رعایت قوانین ساده برمیدارند. والدین با حمایت، هدایت و ایجاد محیط مناسب، میتوانند به فرزندشان کمک کنند تا در این دوره حساس به رشد همهجانبه دست یابد.
در صورتی که درباره فرزند خود نیاز به مشاوره با روانشناس کودک داشتید می توانید از متخصصین بنیاد علمی پژوهشی دکتر بهشتیان کمک بگیرید.
سوالات متداول
۱. چگونه میتوان استقلال کودک ۱۸ تا ۲۱ ماهه را تقویت کرد؟
با دادن فرصتهایی مانند پوشیدن لباس، غذا خوردن و جمع کردن اسباببازیها به کودک، میتوان استقلال او را تقویت کرد.
۲. بازیهای مناسب برای کودکان ۱۸ تا ۲۱ ماهه چیست؟
بازیهایی که شامل فعالیتهای تخیلی، حرکتی و ساختنی هستند، مانند بازی با بلوکها یا نقاشی با انگشت، برای این سن مناسباند.
۳. کودکان در این سن چگونه رشد اخلاقی را آغاز میکنند؟
آنها از طریق مشاهده رفتار والدین، تقلید و واکنش به تشویقها و تذکرات، شروع به درک ابتدایی از مفاهیم درست و غلط میکنند.
۴. چرا بازی در این سن اهمیت دارد؟
بازی به کودک کمک میکند تا مهارتهای شناختی، حرکتی و اجتماعی خود را تقویت کند و خلاقیت و تخیل خود را از طریق فعالیتهای نمادین پرورش دهد.
۵. چگونه میتوان به کودک در درک قوانین ساده کمک کرد؟
با ارائه دستورات واضح، کوتاه و تکرار مداوم، همراه با تشویق رفتارهای مثبت، میتوان به کودک کمک کرد تا قوانین ساده را بهتر بفهمد و رعایت کند.